Robusthet – att klara omvärldskriser
Robusthet handlar om beredskap att hantera störningar i omvärlden som riskerar att påverka verksamheten på olika sätt. Det finns många sätt att uppnå en bättre robusthet, till exempel genom att bygga in…
Robusthet handlar om beredskap att hantera störningar i omvärlden som riskerar att påverka verksamheten på olika sätt. Det finns många sätt att uppnå en bättre robusthet, till exempel genom att bygga in…
Risk- och sårbarhetsanalyser hjälper oss att skapa robusta, hållbara, effektiva, välfungerande organisationer och företag. När världen blir mer komplex blir förmågan att identifiera, värdera och åtgärda risker och sårbarhet alltmer viktigt. För…
Det finns en missuppfattning att kategoristyrning enbart fungerar i större organisationer. Naturligtvis finns det speciella utmaningar, framför allt kopplat till resurser, för mindre organisationer som t ex små kommuner. Men genom att…
Direktupphandling är ett förfarande inom offentlig sektor som är avsett för upphandlingar med ett mindre värde där en omfattande process och dokumentation inte är nödvändig, eller där det är behov av ett…
Förändringsarbete kräver kartläggning och analys, men behöver inte betyda tidsödande och långdragna utredningar per automatik. Det går att arbeta effektivt utan att ge avkall på ett faktabaserat förhållningssätt. Ett hypotesdrivet arbetssätt hjälper…
De flesta har nog sett Jonathan O’Briens ”kategoristyrningshus” – en bild som beskriver de viktigaste fundamenten och bärande pelarna för praktisk kategoristyrning. Många som vill implementera ett kategoristyrt arbetssätt tenderar dock att…
Ofta råkar vi som arbetar med inköp ut för diskussioner om prioriteringar av behoven inför upphandlingar. Det är inte ovanligt att vi får höra att: ”Priset är viktigast!” Men när man klämmer…
Leverantörsrelationer inleds normalt sett med en förhoppning om ett oproblematiskt samarbete under hela avtalstiden. Ofta tänker man sig en längre relation med avtalsförlängningar och en positiv utveckling. Men så blir det inte…
Det handlar om förändring En implementering av kategoristyrning handlar om förändring – att göra saker på ett nytt sätt för att uppnå nya resultat. Förändrat arbetssätt, förändrade processer, förändrad styrningsmodell, förändrade kompetenskrav…
Kategoristyrning är ett etablerat sätt att med hjälp av leverantörsmarknaden och ett tvärfunktionellt faktabaserat metodiskt arbete bidra till att uppnå organisationens mål. Det har länge varit en naturlig del av modernt strategiskt…