Lokalförsörjning är ett komplext pussel för offentlig sektor. Behovet av ändamålsenliga, hållbara och kostnadseffektiva lokaler förändras konstant i takt med att samhället förändras. Dessutom kräver processen ofta en tät samverkan mellan olika…
Direktupphandling är ett förfarande inom offentlig sektor som är avsett för upphandlingar med ett mindre värde där en omfattande process och dokumentation inte är nödvändig, eller där det är behov av ett…
Ofta råkar vi som arbetar med inköp ut för diskussioner om prioriteringar av behoven inför upphandlingar. Det är inte ovanligt att vi får höra att: ”Priset är viktigast!” Men när man klämmer…
En Public Bid Manager, eller anbudsansvarig, har en projektledande roll i vinstdrivande verksamheters anbudsarbete och är mer eller mindre delaktig i varje moment i en anbudsprocess. En Public Bid Manager kan kortfattat…
Den offentliga sektorn är både en stor och säker ”kaka” brukar det heta. En kaka som är värd mer än 700 miljarder kronor per år och som lockar till sig många leverantörer.…
RFI – översätts ofta med informationsförfrågan eller intresseförfrågan. Denna förfrågan ses av många inköpare som ett instrument för att samla marknadskunskap. Man tar reda på information om leverantörerna och deras produkter, med…
Att veta rätt pris förenklar inköpsarbetet Den information som de allra flesta inköpare helst av allt vill ha är vad en produkt eller tjänst borde kosta. Därför är det inte konstigt att…
Budgeten har bantats. Förutsättningarna har ändrats. Omprioritering. Vi vann inte anbudsprojektet. Vi behöver inte produkterna. Listan över anledningar varför ett köp eller ramavtal inte blir av kan göras låg. Och de allra…
Upphandling beskylls ofta för att vara stelbent, trångsynt och formalistiskt. Det stämmer om man i ordet lägger dess klassiska betydelse, dvs att det är en formell och väldefinierad förhandlingsprocess, som syftar till att nå fram till…
Vilken inköpare har inte möts av en leverantör som hävdar att man räknat bort sig på ett uppdrag? Det vill säga att försäljningskalkylen blev fel. Ibland är det bara uppmjukning av kunden…