Förhandling – några tips vid genomförandet
Många tror att inköpare sitter i förhandlingar dagarna i ända. Vi som arbetar med inköp vet att så inte är fallet. Men förhandlingar spelar en viktig roll i en inköpares arbete. Därför…
Många tror att inköpare sitter i förhandlingar dagarna i ända. Vi som arbetar med inköp vet att så inte är fallet. Men förhandlingar spelar en viktig roll i en inköpares arbete. Därför…
Förhandling är inte bara det som sker vid ”förhandlingsbordet”. En framgångsrik förhandling, dvs en förhandling som leder till en bra överenskommelse för båda parter, är beroende av förberedelserna. Vilka mål och gränser…
Förhandling är en del av en inköpares vardag. Den här artikeln syftar till att ge några inspel kring vad en förhandling är och om/när vi ska förhandla. Den refererar också till ett…
Leverantörsrelationer inleds normalt sett med en förhoppning om ett oproblematiskt samarbete under hela avtalstiden. Ofta tänker man sig en längre relation med avtalsförlängningar och en positiv utveckling. Men så blir det inte…
Som inköpare är vi vana vid att hantera situationen när leverantörer kommer med önskemål om normala prisökningar vid definierade tillfällen inom ramen för ett avtal. Det hanterar vi med hjälp av index…
Vad är ett ramavtal? Ramavtal är ett samlingsbegrepp för köpeavtal som bildar ramverk för kommande köp av generisk natur. Ramverket i sig liknar vilket annat köpeavtal som helst, med allmänna och särskilda…
Hur får man till en framgångsrik förhandling? Rätt förhandlingsstrategi är en av framgångsfaktorerna för en effektiv förhandling. Övriga framgångsfaktorer är: Leverantörsutvärdering Definiering av mål Förhandlingsstrategi Prioritering av eftergifter Planering av förhandlingsrundor Organisering…
Priset för en produkt bestäms av faktorerna produktkostnader, kundvärde, marknadsvärde och prismodell. Produktkostnaderna är de kostnader som leverantören har för att utveckla, tillverka och sälja produkten. Kundvärdet är det värde produkten har…
Leverantörsbedömning förekommer i flera sammanhang. Oftast börjar den i den så kallade initiala leverantörssökningen; ’sourcingen’, som går vidare i olika steg fram till den löpande leverantörsförvaltningen. Där kan den heta leverantörsvärdering eller…
En anbudsförfrågan är det officiella startskottet till en upphandlingsprocess, där syftet är att få in anbud som till sist kan leda fram till ett avtal. Det finns en mängd olika sätt att…