Livscykelkostnader
Livscykelkostnader (Life Cycle Costing – LCC) Obs, notera att termen LCC inom inköpsvärlden även används som en förkortning för Low-Cost Countries. Analys av Livscykelkostnader är en teknik för att inom exempelvis Inköp…
Livscykelkostnader (Life Cycle Costing – LCC) Obs, notera att termen LCC inom inköpsvärlden även används som en förkortning för Low-Cost Countries. Analys av Livscykelkostnader är en teknik för att inom exempelvis Inköp…
Med dagens globala och snabbt föränderliga försörjningskedjor finns ett behov av att riskbedöma en större bild än tidigare. Målet med riskbedömningsarbete är att skydda och förbättra ett företags huvudsakliga mål, i regel…
Det flesta strategiska inköpare arbetar med sortimentsstrategier, kategoristrategier, varugruppsstrategier, försörjningsstrategier, anskaffningsstrategier eller leverantörsstrategier. Strategierna definieras inom ramen för organisationens verksamhetssystem och då i synnerhet processen för sortimentsstyrning. Exempelvis kan en sortimentsstyrningsprocess se…
I det moderna inköpsarbetet delar man i allmänhet in leverantörsbasen i olika leverantörskategorier eller ”inköpsfamiljer”. Syftet är att kunna hantera leverantörer med likartad påverkan på verksamheten, likartade marknadsförutsättningar eller likartade egenskaper, som…
Inköpspolicyn är ledningens viktigaste verktyg för styrning av inköpsverksamheten. Inköpspolicyn formar inköpspolitiken och den övergripande inköpsstrategin. I en decentraliserad inköpsorganisation får denna policy stor betydelse, eftersom det handlar om att få en mängd…
Spendanalys kan sägas vara ett sätt att rita upp sin inköpskarta, som sedan används som hjälpmedel för att formulera inköpsstrategier, både allmänt och för specifika inköpskategorier. Spendanalysen är en viktig grund i…
Inköpsstandarden CWA 15896, är en så kallad samförsståndsstandard, framtagen av 13 europeiska inköpsorganisationer. Syftet med standarden är bland annat att: Att etablera en struktur som utgångspunkt för att bygga upp en framgångsrik…
Steget att söka nya produkter och leverantörer varierar i längd beroende på vad inköparen har för syften. En inköpare som söker helt nya produkter kan lägga betydligt mer energi än den som bara…
Begreppet outsourcing har blivit ett ledord för många företagsledare och organisationskonsulter som vill effektivisera, förbättra och utveckla företaget och dess produkter. (mer …)
Syftet med företagets inköpsstrategi är att beskriva målet med företagets inköpsarbete samt hur detta mål skall uppnås. Inköpsstrategin måste härhöra från företagets övergripande affärsstrategi, och bör därför också tas fram som en…