| Blogginlägg

Vad ska det stå på visitkorten?

Den som samlat på sig lite visitkort från inköpare märker snabbt vilken flora av titlar det finns. Någon enhetlig standard verkar knappast finnas och som bloggen belyste för ett par år sen finns det titelinflation.

Sortera man upp sin visitkortssamling i olika mängder går det snabbt att urskilja två olika titelskolor. Den ena försöker antyda vilken ledningsnivå eller beslutsnivå som befattningen tillhör. I denna lära delar man in nivåerna i strategisk, taktisk och operativ:

 

Inköpartitlar på strategisk, taktisk och operativ ledningsnivåInköpartitlar på olika ledningsnivåerInköpstitlar sorterade efter strategisk, taktisk och operativ ledningsnivå

Den andra skolan inriktar sig istället på att beskriva vilken inköpskategori som befattninngen är inriktad på. Här finns exempelvis:

  • Legoinköpare
  • Travel manager
  • Råvaruinköpare
  • Maskininköpare
  • Virkesuppköpare.

Men vilken av skolorna bör man välja? Vid interna kontakter inom en organisation är det sannolikt mer intressant att kommunicera vilken inköpskategori man arbetar med, eftersom ledningsnivå och arbetsuppgifter framgår på annat sätt. I externa kontakter blir istället beslutsnivån mer intressant, eftersom inköpskategorin är mer underförstådd. Det bästa är kanske att kombinera de två världarna, exempelvis:

  • Kategoriansvarig inköpare, produktionsmaterial
  • Sourcingspecialist, IT-system
  • Logistikinköpare, legobearbetning

Den som vill se en standardisering lär dock få vänta. Att inköpartiteln skulle kunna bli skyddad är nog inte heller att tänka på. Nej, det är nog bara fantasin som sätter gränser för vad som kan hittas på.

Läs förslag till fler inköpartitlar i bifogad fil (öppnas i nytt fönster)

7 goda vanor hos en framåtlutad inköpsorganisation

| Blogginlägg

Sedan den kom ut 1989 har Stephen Coveys ”Seven Habits of Highly Effective People” sålts i fler än 25 miljoner exemplar och översatts till över 40 språk. De sju vanorna som Covey fördjupar sig i är att vara proaktiv, börja med slutet i åtanke, börja med det viktigaste, tänka win/win, försöka först förstå och därefter…

Kvinna sitter framför en bärbar dator

Inköpare, titlar och arbetsuppgifter

| Artikel

Inom de flesta yrken anskaffar vi varor och tjänster. En del ”inköpare” är med redan då behovet uppstår medan andra sitter någonstans i en lång leveranskedja med små möjligheter att påverka behoven. Inköparens roll kan därför variera från att vara en person som definierar vad det är man ska köpa till annat såsom exempelvis att…

Fråga: centraliserat eller decentraliserat inköp?

Centraliserat vs. decentraliserat inköp

| Artikel

Centraliserad eller decentraliserad inköpsfunktion är en fråga som ofta dyker upp i diskussioner kring hur en inköpsfunktion bör byggas upp. I praktiken är det sällan möjligt att beskriva en organisation enbart med hjälp av begreppen centraliserat eller decentraliserat inköp. De flesta organisationer har någon typ av hybridstruktur med inslag av både centraliserat och decentraliserat inköp….