| Blogginlägg

Integration av försörjningskedjan

Det senaste seklet har visat en tydlig outsourcingtrend. Många gånger har det varit den mänskliga intuitionen som lett till att man börjat köpa istället för att producera själv. Men vi ska också tacka stora teoretiker, som exempelvis Ronald Coase. En del företag har dock fått så korta värdekedjor att de har svårt att upprätthålla sin konkurrenskraft på grund av att kedjan inte blir tillräckligt effektiv. Ledtider blir för långa, stora lager krävs och produktutvecklingen haltar, för att nämna några områden där vissa fått problem i konkurrensen mot andra.

En del ser frågan om leverantörsintegration mest som en IT-fråga. Lyckas man bara koppla ihop kunders och leverantörers affärssystem så kommer det att gå som smort. JIT-leveranserna rullar in, sänker lager och höjer effektivitet. Det brukar imponera på leankoordinatorer och svartbältare. Men hur är det med produktutvecklingen? Den är väl inte bara en en IT-fråga? Nej, detta är den stora utmaningen och det tål att fundera både en och två gånger över vilka som är nycklarna till framgång vid leverantörsintegration som omfattar produktutveckling.

I förra veckan försvarade Robin von Haartman sin avhandling med titeln Manufacturing Capabilities: Expendable Commodities or Catalysts for Effective Supply Chain Management. En av de forskningsfrågor som Haartman ställt lyder (i svensk översättning):

”Gör intern produktionsförmåga att leverantörsintegration blir mer effektiv i form av förbättrad prestationsförmåga hos företaget?”

Frågan kanske förvånar. Det är väl leverantörens produktionsförmåga inköpare intresserar sig för, inte den egna? Men frågan är berättigad;

Haartman pekar på ett par forskare (Teece och Pisano) som menar att det är viktigt att utveckla intern förmåga för att kunna ta till sig teknik från externa källor. Vidare har Haartman genom enkäter och statistik påvisat att de företag som har hög intern kompetens får ut mer resultat ur sitt arbete med leverantörsintegration.

 

I avhandlingen förs begreppet absorptiv förmåga fram som en framgångsfaktor vid integrering av försörjningskedjan. Absorptiv förmåga syftar på förmåga att inse värdet av kunskap, kunna ta den till sig och omsätta den kommersiellt. Det kanske låter självklart att man behöver sådan förmåga. Men i praktiken kanske det inte är så självklart om man råkat outsourca alltför mycket av den egna kompetensen. Det är alltså en parameter som en inköpare bör beakta i sin köpa-tillverka-analys.

Avhandlingen innehåller många intressanta iaktagelser och slutsatser för de som är intresserade av integrationsfrågor eller outsourcing. Ett gediget arbete som kan läsas på KTH:s hemsida via denna länk.

Ett stort grattis till Robin von Haartman!

 

Containrar. Dropshipping.

Sourcing via dropshipping

| Blogginlägg

Om du jobbar med sourcing, logistik, inköp eller exempelvis driver en e-handelsverksamhet har du säkert kommit i kontakt med termen “dropshipping”. Denna typ av sourcing är idag knappast ny men har nästintill revolutionerat dagens e-handel. “Dropshipping” beskrivs ibland som ett paradigmskifte som bidragit till och skapat förutsättningar för uppstickare att utmana många av de stora…

EFFSO Tools artikel

Inköp som tjänst – låt en extern part ansvara för att leverera bestående resultat

| Blogginlägg

Effektivisering av inköpsverksamheten pågår i de flesta företag och myndigheter och kan göras på många olika sätt. Fokus brukar framför allt vara direkt material och inköp kopplade till indirekt material och tjänster brukar få stryka på foten. Hur ska då en inköpsfunktion hantera indirektsidan som ofta får låg prioritet? En möjlighet som många företag använder…

EFFSO Tools artikel

Sourcingspektrat – en ny strategivalsmodell

| Blogginlägg

Ekonomisk teori började bland stora tänkare som Adam Smith, Alfred Marshall och Léon Walras. Deras teser lever fortfarande kvar och är betydelsefulla. I modern tid har inköparna fått egna ledstjärnor som Porter och Kraljic. Vidare följer arbetet olika flerstegsmodeller, där man enligt vissa givna processer driver inköpsarbetet. En viktig del av inköpsprocess och strategi är…