| Blogginlägg

Värdekedjeanalys och kostnadsnedbrytning

Idag lyssnade jag på ett föredrag av inköpschef Andreas Müller som handlade om kostnadsnedbrytning och värdekedjeanalys. Inledningsvis sa Müller att tiderna med Quick Fix är över, dvs det går inte längre att bara rusa in i en förhandling och trycka ner priset, numera måste vi arbeta både metodiskt och långsiktigt för att nå kostnadsminskningar och lönsamhetsförbättringar.

Vad avser kostnadsnedbrytning har Müller identifierat att de främsta användningsområdena är förhandling, leverantörsutveckling och värdeanalys. Vad gäller värdeanalysen beskrev Müller verktyget VEVA, dvs Value Analysis, Value Engineering. VEVA-verktyget bygger på att produktens funktioner åsätts ett värde och de ingående komponenterna åsätts en kostnad. Därefter ställs värden mot kostnader för att avgöra inom vilka områden det finns störst förbättringspotential.

Ytterligare läsning om VEVA och leverantörsutveckling:
VEVA-analys
Leverantörsutveckling

EFFSO Tools artikel

Prismodeller

| Artikel

Priset för en produkt bestäms av faktorerna produktkostnader, kundvärde, marknadsvärde och prismodell. Produktkostnaderna är de kostnader som leverantören har för att utveckla, tillverka och sälja produkten. Kundvärdet är det värde produkten har hos kunden, exempelvis genom kostnadsbesparingar eller värdet i nästa försäljningsled. Marknadsvärdet är det värde produkten har på marknaden och beror på tillgång och…

EFFSO Tools artikel

Förutsägbar irrationalitet – hur det påverkar inköpen

| Blogginlägg

Vi inköpare vill vara hundra procent rationella. Inköpsbesluten fattas på så logiska och förnuftiga grunder som det bara är möjligt. Vissa inköpare går till och med så långt att de i sina upphandlingar kommunicerar sina rationaler, dvs hur anbud ska utvärderas och hur avtal ska tilldelas. Irrationalitet är därför inte något som man skulle behöva…