Så här sätter du upp ditt inköpsintranät
Vilken inköpsorganisation har inte ett intranät i dag? Nog ingen som sträcker upp handen. Men kvaliteten varierar och tyvärr läggs för lite tid på detta så viktiga område. Men hur ska man…
Vilken inköpsorganisation har inte ett intranät i dag? Nog ingen som sträcker upp handen. Men kvaliteten varierar och tyvärr läggs för lite tid på detta så viktiga område. Men hur ska man…
Efter många manglingar torkade till sist bläcket på kontraktshandlingarna… och nu skulle jag vilja luta mig tillbaka för att bara låta andra ta över rodret. Men just att lämna över, vidga samlingen…
Genom att blicka bakåt kan vi se framåt. Nästan all strategisk analys bygger på att undersöka nuläget och vad i historien som lett oss hit. Våra traditionella inköpsanalyser gör det på ett…
Kategoriplaner blir ibland tjocka luntor – nästan som fallstudier – med all den samlade kunskapen om kategorierna. Det är kanske bara kategoriansvarig som har tid att att sätta sig in i allt.…
I fjol berörde jag den perfekta workshopen och temat kan fortsätta, för ämnet kan utvecklas i det oändliga. Fjolårets inlägg berörde inte verktygen, utan främst mötets kommunikationsstruktur. Jag underströk vikten av att…
Frågan känns enkel. Givetvis börjar processen med att någon har ett behov. Men är svaret verkligen så enkelt? Är processen så enkel som att brukare, användare och kunder sedan bara kan ta…
Styrkort är ett begrepp som uppfanns vid Harvard. Kortet syftar till att förmedla företagets verksamhetsstrategier, dvs. att medvetandegöra medarbetarna. Genom styrkortet identifierar man de nyckeltal som man vill styra organisationen mot. Kortet…
Arbetsmetoden workshop dyker upp i många inköpssammanhang, t.ex: analysera affärsrisker förstå och utveckla arbetsprocesser bedöma leverantörer utarbeta metod- eller kravspecifikation skriva avtalstexter. Men genomförande och resultat varierar i kvalitet. Ibland är gruppkemin…
Powerpoint är ett ämne som vi inköpare ständigt återvänder till – kanske för att kommunikation och influens står så högt på vår agenda. Trots det – varför är det så svårt att…
Hur ofta fastnar man inte i diskussioner om ordens betydelse? Både inom och mellan företag tjafsar man om vad orden betyder. Tjat, irritation och ibland regelrätta tvister. Och någon patentlösning finns inte,…