Hur ofta är kommunikationsgränssnittet mot leverantörer väl genomtänkt? Finns det någon idealstruktur för kommunikationen? Oavsett medium eller budskap så har nog de flesta insett att det finns en stor variation i kontaktytorna mot…
Inköpares intresse för mässbesök varierar. Några kuskar jorden runt för att hinna med varenda leverantörsmässa, medan andra aldrig gjort ett enda besök. Att intresset varierar kan förstås bero på vilken inköparroll man…
IT-lösningar och systemstöd i all ära, men de kommer aldrig att slå ut de klassiska post-it-lapparna. Lapparna som bland annat spelar en central roll i olika former av brainstorming, oavsett den sker vid det egna skrivbordet…
I tidernas begynnelse lämnades skriftliga anbud endast på papper, men redan i början av 1800-talet var det tekniskt möjligt att sända dem med telegrafi. Det elektroniska mediumet har sedan utvecklats till radiotelegrafi, telex,…
När det kommer till att skriva avtal så märker man att många medarbetare har stort intresse för semantik. Inköpare, jurister, tekniker m.fl. – alla vill vara med och diskutera ordens betydelse. En del vill dessutom…
Fler och fler inköpsavdelningar håller sig numera med någon form av extranät, dvs nät som är tillgängligt för externa parter. Den vanligaste formen är en vanlig webbsida med publik information kompletterad med…
Före nätrevolutionen hade de flesta större inköpsorganisationer handböcker benämnda inköpshandbok, anskaffningshandbok, avtalshandbok eller liknande. Dessa har numera tagit webbliknande former, oftast genom någon form av intranät. Fördelarna är många, exempelvis är distributionskostnaderna…
Inköpsorganisationer på större svenska företag är ofta indelade i strategiskt och operativt inköp, några har även en avdelning för taktiskt inköp. Detta är i sig inget konstigt, men ibland hör man hur…
Om vi studerar en klassisk orderprocess för en tillverkande industri så kommer vi snabbt att finna att informationsflödet passerar ett antal viktiga personer. De flesta ser nog ett ganska rakt och fint flödestänkande…
För tio år sedan så kunde en typisk affärskorrespondens se ut på följande sätt: Dear Mr/Ms Smith, … Yours sincerely, Och gud nåde den som skrev ”Yours faithfully” till en namngiven person.…