Vikten av att tala samma språk
Hur ofta fastnar man inte i diskussioner om ordens betydelse? Både inom och mellan företag tjafsar man om vad orden betyder. Tjat, irritation och ibland regelrätta tvister. Och någon patentlösning finns inte,…
Hur ofta fastnar man inte i diskussioner om ordens betydelse? Både inom och mellan företag tjafsar man om vad orden betyder. Tjat, irritation och ibland regelrätta tvister. Och någon patentlösning finns inte,…
Häromveckan presenterade bloggen Inköpsspelet. Syftet med det spelet är främst inlärning, dvs att lära sig i vilka sammanhang som olika inköpsmetoder kan användas. Men spel kan även användas för bedöma redan inlärd…
En öppningsreplik som är vanlig i vissa affärssamtal är ”what’s in it for us…” man möter den först och främst på leverantörsmarknader som karakteriseras av hög marknadskoncentration, fast den kan dyka upp…
Någon gång varje år hittar man ett examensarbete som sticker ut i mängden. Ett sådant är det som Sarah Rönnquist och Maria Wenner publicerar och som bär rubriken: Supplier Development – Moving…
Hållbara inköp är en trend sedan några år tillbaka. Hållbarhets-begreppet innefattar många saker, såväl en hållbar förädlingskedja som en hållbar omvärld. Och bryter vi ner begreppet ytterligare inses snabbt att även affärsrelationerna…
För några år sedan blev molntjänster i ropet. Men egentligen var det ingen nyhet. Molnet fanns ju redan på 90-talet, t.ex. som Hotmail som skapades 1996. Nytt är att förhållandevis avancerade system…
Igår handlade bloggen om motivation – hur man motiverar sina leverantörer. Men motivation handlar även om hur man sporrar medarbetarna. Och här kommer vi in på ett ännu svårare område och det…
Servicenivåavtal, nyckeltalsmodeller och incitamentssystem är favoritämnen i många inköparkretsar. Inför varje nytt avtal hettar diskussionen till och inköparna verkar kunna allt om hur man utformar modeller. Svårare blir det senare när man…
På de allra flesta företag tillhandahålls arbetskläder till medarbetarna. Specialsydda med fräcka färger och finesser skapas identitet i dessa produkter som oftast är helt kundunika. Bara ett aber – de ska tvättas…
I en nyutgiven bok tar Folke Hasselmark oss på en odyssé i ledarskap. Han börjar på Sokrates tid då man använde samma ledarskap för djur, som för slavar – morot och piska.…