| Artikel

Leverantörsrevision

2 minuter

I förlängningen av leverantörsbedömningar och leverantörsvärderingar är det brukligt att fördjupa arbetet genom så kallad leverantörsrevision. Denna fördjupning görs endast på ett mindre urval av leverantörer. Vanligen väljer man de mest strategiska leverantörerna, men i regulatoriska branscher är det snarare en säkerhetsklassning som avgör vilka leverantörer som ska revideras. På revisionsspråk kallas denna typ av revision för andrapartsrevision.

Det finns olika metoder för att göra en leverantörsrevision. Den vanligaste är s.k. uppifrån-och-ner-revision (även benämnd ’top-down’-revision). Denna bygger på att man först begär in en rad skriftliga uppgifter om leverantörens lednings- och verksamhetssystem. Dessa jämförs med det regelverk man reviderar mot för att se om överensstämmelse finns. Därefter åker man ut på plats och gör provtagning. Det vill säga stickprov för att se om verkligheten överensstämmer med dokumenten. Den här typen av revision benämns ofta systemrevision.

Ibland görs leverantörsrevisioner nerifrån-och-upp. I dessa vistas revisorerna en längre tid i verksamheten för att iakta och identifiera risker och problem. Negativa avvikelse fångas upp för att sedan jämföras med hur de beskrivs i verksamhetsbeskrivningar och andra systemdokument.

 

 

Närbild på en affärsman som håller i en reservoarpenna och skriver på ett papper.

Godkännande och utvärdering av leverantörer

| Artikel
6 minuter

Att samarbeta med rätt leverantörer har blivit allt viktigare. Det handlar inte bara om pris – det handlar även om krav som är avgörande för organisationens rykte och position på marknaden. Ett systematiskt arbete med att godkänna och säkerställa att leverantörerna över tid lever upp till organisationens krav och värderingar bidrar till att organisationen står trygg även när omvärlden förändras. Den här texten ger några tankar kring krav och processer för godkännande och utvärdering av leverantörer.

Så kan inköp möta utmaningen med höjda tullar

| Blogginlägg
7 minuter

Hur man än vrider eller vänder på det har President Trumps utspel kring tullar påverkan på inköp. Oavsett tullnivå. Om vi räknar konservativt kommer även de nya tullarna på 20% mot EU innebära stora utmaningar för svenska företag som vill behålla sin konkurrenskraft på den amerikanska marknaden. I många leverantörskedjor är snabba kostnadsanpassningar, som exempelvis…