Med referens till ställd fråga om leveransbevakning så kommer här lite fakta och funderingar:
Samtliga stora författare såsom Monczka, van Weele, Baily eller Lysons beskriver ämnet utförligt i sina respektive bibelutgåvor. Den författare som i mitt tycke har den aptitligaste framställningen är Peter Baily som i sin bok Purchasing Principles and Managementbelyser vad man kan göra för att effektivisera leveransbevakningen. Baily menar att leveransbevakningen i hög grad måste vara proaktiv och inte bara slumpvis brandsläckning. Först menar Baily att man ska göra en prioriteringsordning för leverantörer, utgående från följande aspekter:
- Hur bra är leveranshistoriken?
- Vilket är leverantörens anseende?
- Hur ofta används leverantören?
- Hur viktiga är vi som kund hos leverantören?
- Har leverantören god samarbetshistorik
Denna undersökning kan utformas som någon form av enkät eller poängkort. Vidare menar Baily att man ska se till leveransernas kritikalitet:
- Hur allvarliga blir konsekvenserna av sen leverans?
- Är produkterna av:
- Hög prioritet (produktionsmaterial)
- Medel prioritet (standardkomponenter)
- Standard prioritet (kontorsmaterial)
Baily ger också förslag på tio punkter som kan reducera arbetet med leveransbevakning:
- Ledtider är kända och accepterade
- Ömsesidigt medvetande hos köpare & säljare
- Information delas mellan köpare & säljare
- Brukarna förändrar sin krav mer sällan
- Bevakarna trycker inte på larmknappen för ofta
- Leverantörens kapacitet och kapabilitet är bedömd före kontrakt
- Specifikationer är tydliga, förstådda av säljaren och inom säljarens tekniska kapabilitet
- Specifikationer ändras inte alltför ofta
- Leveranstid är tydligt angiven (inte ”snarast”, ”omgående”, brådskande” eller ”fritt levererat”)
- Vad försäljaren säger kan göras reflekterar den verkliga situationen
Min egen reflektion är att ett bra inköpssystem är ett måste för leveransbevakare som arbetar med produktionsmaterial i form av löst gods. För leveransbevakare som arbetar med tjänster, entreprenader eller investeringar kan också systemstöd hjälpa, men här blir detta inte fullt lika betydelsefullt. I ett inköpssystem kan leveransbevakaren följa varje unik order, typ var i processen den ligger, status etc. Leveransbevakaren kan också ta ut statistik över leverantörer och produkter för att kunna göra sin prioritering. Vissa inköpssystem erbjuder även möjlighet till leveransbevakningsbrev, epost-varningar etc. Handlar det om stora volymer kan det även löna sig om att integrera informationsflödena mellan kund och leverantör.
Ytterligare läsning:
Leveransbevakning