| Blogginlägg

TAC – Totala anskaffningskostnader

När jag skrev mitt inlägg om TCO och LCC så lovade jag att återkomma om TAC (Total Acquisition Costs), så där är vi nu.

Fritt översatt till svenska så skulle jag vilja benämna modellen Totala anskaffningskostnader, men jag väljer ändå att kalla den TAC, eftersom det är det gängse namnet. TAC:s koncept bygger på att dela upp produktens anskaffningskostnader i kostnader på leverantörs- respektive beställarsida. Vad avser beställarkostnaderna så omfattar dessa främst de kostnader som erfordras för att beställa, ta hem och kvalitetssäkra produkterna. Leverantörskostnaderna delas in i olika kategorier för produktens framtagning och leverans.

Huvudsyftet med modellen är förstås att se till totalkostnader, precis som med TCO och LCC, men ett delsyfte är att göra värdeanalyser på leverantörs- och beställarsidorna för att se om ändringar kan medföra sänkta totalkostnader.

Min uppfattning är att den här modellen passar bra i tillverkande industri där de köpta produkterna bara ska gå vidare till vidareförädling för att sedan säljas. Jämför med TCO och LCC som passar bättre för investeringar som ska ägas och förvaltas under lång tid.

Källmaterial:
Totala anskaffningskostnader

Drönarbild på en person (surfare?) som befinner sig ensam på ett stort öppet hav.

Risk- och sårbarhetsanalyser – en introduktion

| Artikel

Risk- och sårbarhetsanalyser hjälper oss att skapa robusta, hållbara, effektiva, välfungerande organisationer och företag. När världen blir mer komplex blir förmågan att identifiera, värdera och åtgärda risker och sårbarhet alltmer viktigt. För vi vet att saker kommer att hända som är utanför vår kontroll. Det som är avgörande för vår framgång är vår förmåga att hantera dem. Och för att hantera riskerna måste vi veta vilka de är, vilka som påverkar oss mest och hur motståndskraftiga vi är.

Klocka, besparingsinitiativ

Besparingsinitiativ: Våga lägg tid på analysfasen

| Blogginlägg

När ekonomin bromsar in får inköp ofta det tunga ansvaret att begränsa utgifterna. Detta kan göras på ett flertal sätt, från långsiktigt inköpsarbete via kategoristyrning till kortsiktiga lösningar som köpstopp för att drastiskt reducera kostnaderna. En attraktiv mellanväg är riktade besparingsinitiativ. Det betyder att inköp använder flertalet verktyg som finns att hämta i kategoristyrningens verktygslåda…