Beståndsdelar i bra avtal
|
Artikel
Den här artikeln syftar till att på ett enkelt sätt beskriva vilka element som bör finnas med i ett avtal som reglerar köp och försäljning av varor eller tjänster.
Standardavtal fyller en central funktion på en inköpsavdelning. Standardavtal är den mest tidseffektiva metoden att producera stora mängder avtal och i stort sett alla inköpsavdelningar använder sig av dessa dokument. Det går att urskilja tre huvudtyper.
Att ta fram företagsspecifika standardavtal leder som regel till de bästa resultaten, men nackdelen är att det är tidsödande att få fram perfekta avtal. Många företag kombinerar branschbestämmelser med en egen kontraktsmall där de särskilda kontraktsvillkoren samt avvikelserna från branschavtalet regleras.
Standardavtal benämns ibland även allmänna bestämmelser, leveransvillkor, försäljningsvillkor, det gemensamma är att det är ett standardiserat dokument som inte ändrar sig från affär till affär.
Standardavtal brukar vara mer eller mindre köparvänliga eller säljarvänliga. Därför är det viktigt att noggrant värdera detta vid bedömning av risker och kostnader.
Generellt anses byggbranschens standardavtal (AB, ABM, ABT, FIDIC, SSG) vara balanserade (dock ej ABA 99). Orgalime och Teknikföretagen anses som mycket säljarvänliga men kan efter modifiering användas för småköp där riskerna är små. IT- och elektronik-branschens standardavtal tenderar också att vara mycket säljarvänliga och användandet av dessa måste ske med största försiktighet, helst bör egna avtalsmallar användas för dessa typer av köp. (Läs exempelvis jämförelserna under viten, betalningar och felansvar).
Många standardavtal bygger ofta på hypotetiska resonemang om hur en typisk affär ser ut, tyvärr är verkligheten många gånger väsensskild. Detta har medfört att det finns många standardavtal med dålig verklighetsförankring (exempelvis branschavtalen från Orgalime). Det finns med andra ord en mängd anledningar att vara försiktig vid tillämpandet av standardavtal.
Det bör också noteras att de allra flesta standardavtal begränsar de rättigheter som köparen har enligt köplagen. Men på vissa punkter kan rättigheter utökas, exempelvis vad avser tidsfristen med avseende på felansvar eller rätt till hävning (ex. ABM07).
Följande parametrar bör bedömas vid val av standardavtal:
Följande bör iakttas vid användande av standardavtal:
Vissa utgivare av standardavtal har inte släppt sina avtal för publicering på nätet eller distribution via mejl vilket avsevärt försvårar upphandlingsarbete. Dessa standardavtal bör undvikas av det skälet.