I resonemanget kring vilka aktiviteter som ska outsourcas kretsar frågan ofta kring vad som är kärn- respektive stödkompetens. Kärnkompetensen behålls på hemmaplan, medan stödkompetensen gärna outsourcas. I sammanhanget benämns kärnkompetensen ibland strategisk kompetens, därför att den är sådan förmåga som gör företaget konkurrenskraftigt. Vi kan sedan ställa oss frågan om inköp är en strategisk kompetens. De flesta svarar nog ja, eftersom vi i läroböcker och på kurser fått lära oss att bra inköp handlar om att tänka strategiskt. Men här börjar tankevurpan. Bara för att man kan tänka strategiskt innebär det inte att denna förmåga är en, för företaget, strategisk kompetens. Det vill säga att man blandar ihop individens kompetens med företagets kompetens.
Harvardprofessorn Michael Porter väcker blandade känslor i inköparkretsar. Många inköpare dyrkar honom för det strategiska verktyget fem-krafter som är oumbärligt vid leverantörsmarknadsanalyser. Men lärobokens sidor om värdekedjeanalys bläddrar vi snabbt förbi – sådana sanningar vill man ju inte höra. För här nedgraderar Porter inköp och anskaffning till stödaktiviteter, att likställas med HR, redovisning mm. Följaktligen skulle inköp kunna vara en stödkompetens som kan outsourcas lika lätt som löneadministration, reskontra mm.
Diskussionen om vad som ska outsourcas handlar emellertid inte bara om uppdelning i kärn- och stödkompetens. De finns många andra aspekter som måste beaktas, men det finns tveklöst en rad situationer när inköp kan utföras mer effektivt i outsourcad form än under eget tak. Ett sådant område är vissa indirekta köp. De karakteriserar sig av att spenden är ganska låg eller så är inköpsfrekvensen låg. Det vill säga att det blir relativt sett kostsamt för företaget att ha medarbetare med strategisk kompetens. Istället blir det mer effektivt att dela denna kostnad med andra företag. Och det verkar som detta bildat en trend mot att outsourca inköp.
Per Finnhammar belyser trenden mot inköpsoutsourcing i en ny intervju. Bland annat lyfter han fram hur leverantörspartners tar över hela kategorilivscykeln för indirekta köp. Det vill säga att man tar över hela sourcingprocessen från ax till limpa. Med den här metodiken menar Per att man får tillbaka tre till fem gånger pengarna över en treårsperiod. Den här formen av outsourcing har nått långt i USA, eftersom man är mer riskbenägen där och nu kommer trenden starkt även i Europa.
Slutligen kan man ställa sig frågan om trenden är ett resultat av teorin eller om teorin bevisar trenden. Bara den som provar får reda på svaret.
Vid implementering av kategoristyrning läggs det tid på att utbilda och träna kategoriteamets medlemmar men det som ofta missas är styr- och beslutsgrupper. De får sällan utbildning eller stöd i sina roller. För att kategoristyrning ska fungera fullt ut behöver de ha kunskap och förståelse, i kombination med förmåga, för att agera på ett sätt som driver arbetet framåt på ett bra sätt.
Alla vi som arbetar med inköp har väl muttrat över att vi inte får gehör för inköp och inköpsutveckling, varken i verksamheten eller uppåt i organisationen. Åsikten är att inköp bara är något som ska fungera som ett stöd för verksamheten. Det är få organisationer som fullt ut har insett vad inköp kan bidra med…
De flesta organisationer som inför ett kategoristyrt arbetssätt för att öka inköpsfunktionens bidrag till organisationens mål brottas med vad en kategoriledare är. Är det en fast tjänst eller är det en projektspecifik roll? Jag ska här försöka att dela med mig av mina tankar. För att göra en lång historia kort så citerar jag Nalle…
Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida. För mer information runt de cookies vi använder, se vår cookies sida här.
Funktionella
Alltid aktiv
Cookies som krävs för att garantera god funktionalitet på sidan, exempelvis vid inskickat formulär.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Cookies som låter oss spara dina uppgifter i syfte att förbättra vår webbplats och öka er användarupplevelse.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.