Förra veckans inlägg efterlyste stora kliv, men det handlar kanske mer om förändringsvilja än jättesteget i sig. I realiteten kommer det alltid att bli flera kliv, några större, några mindre. Det handlar om att etablera en trappa som rör sig i en positiv spiral. För att få fram de där riktigt stora effekterna måste flera olika strategier kombineras – det räcker inte med en.
Man skulle kunna dela in strategierna i en trappa i tre huvudsakliga steg: 1. analys och intern förberedelse, 2. upphandling och 3. förvaltning:
Alla tre skedena är lika viktiga, men som antyddes redan förra veckan är det förberedelseskedet som brukar ge störst effekt. Att konkurrensutsätta och byta leverantörer ger bara effekt om förberedelsen varit bra, dvs man lyckats analysera situationen. Analysen ger strategisvaret. Men varje inköpskategori måste få sin egen unika trappa. Strategier som t.ex. funktionskostnadsoptimering kan stå i kontrast till standardisering. De fungerar inte tillsammans. Att skapa olika trappor för olika kategorier blir ett sätt att visualisera differentierad kategoristyrning.
Powerpoint med bildmaterial