| Blogginlägg

Strategitrappan

Förra veckans inlägg efterlyste stora kliv, men det handlar kanske mer om förändringsvilja än jättesteget i sig. I realiteten kommer det alltid att bli flera kliv, några större, några mindre. Det handlar om att etablera en trappa som rör sig i en positiv spiral. För att få fram de där riktigt stora effekterna måste flera olika strategier kombineras – det räcker inte med en.

Man skulle kunna dela in strategierna i en trappa i tre huvudsakliga steg: 1. analys och intern förberedelse, 2. upphandling och 3. förvaltning:

Strategitrappan

Alla tre skedena är lika viktiga, men som antyddes redan förra veckan är det förberedelseskedet som brukar ge störst effekt. Att konkurrensutsätta och byta leverantörer ger bara effekt om förberedelsen varit bra, dvs man lyckats analysera situationen. Analysen ger strategisvaret. Men varje inköpskategori måste få sin egen unika trappa. Strategier som t.ex. funktionskostnadsoptimering kan stå i kontrast till standardisering. De fungerar inte tillsammans. Att skapa olika trappor för olika kategorier blir ett sätt att visualisera differentierad kategoristyrning.

Powerpoint med bildmaterial

En rödhårig kvinna står vi en tavla/ whiteboard och skriver.

Strategier – från nuläge till önskat läge

| Artikel

En strategi är planen som kan ta oss från ett nuläge till ett önskat läge. Med en tydlig och faktabaserad beskrivning av det önskade läget och nuläget samt tydliga och konkreta utvecklingsaktiviteter med ägarskap och styrning är möjligheterna stora att vi når de mål vi satt upp. Lägg sedan till vilja och flexibilitet så är vi hemma!

Bild uppifrån på lastfartyg med containrar.

Försörjningsstabilitet – inköps bidrag till robusthet

| Artikel

Försörjningsstabilitet är en av de faktorer som bygger en organisations robusthet, dvs. förmåga att hantera störningar i omgivningen. Det handlar om att skapa stabila försörjningskedjor av varor och tjänster. Inköp spelar en viktig roll i det arbetet när det gäller att hantera valet mellan en och flera leverantörer, geografi och relationen med våra leverantörer.