| Blogginlägg

Strategitrappan

1 minut

Förra veckans inlägg efterlyste stora kliv, men det handlar kanske mer om förändringsvilja än jättesteget i sig. I realiteten kommer det alltid att bli flera kliv, några större, några mindre. Det handlar om att etablera en trappa som rör sig i en positiv spiral. För att få fram de där riktigt stora effekterna måste flera olika strategier kombineras – det räcker inte med en.

Man skulle kunna dela in strategierna i en trappa i tre huvudsakliga steg: 1. analys och intern förberedelse, 2. upphandling och 3. förvaltning:

Strategitrappan

Alla tre skedena är lika viktiga, men som antyddes redan förra veckan är det förberedelseskedet som brukar ge störst effekt. Att konkurrensutsätta och byta leverantörer ger bara effekt om förberedelsen varit bra, dvs man lyckats analysera situationen. Analysen ger strategisvaret. Men varje inköpskategori måste få sin egen unika trappa. Strategier som t.ex. funktionskostnadsoptimering kan stå i kontrast till standardisering. De fungerar inte tillsammans. Att skapa olika trappor för olika kategorier blir ett sätt att visualisera differentierad kategoristyrning.

Powerpoint med bildmaterial

Närbild på en man i kostym som arbetar vid en padda på ett skrivbord. I förbilden syns en gul kaffekopp och en räknemaskin.

Finansiering av inköpsfunktionen

| Artikel
5 minuter

Det finns olika sätt att finansiera en central inköpsfunktion. Varje sätt har sina för- och nackdelar. Frågan om hur finansieringen ska lösas hänger i hög grad ihop med frågan om hur man ser på inköpsfunktionens uppgift. Den här texten ger några tankar kring de olika finansieringsmodellerna.

Man ser ryggarna på en kvinna och en man som står framför en white board med data på.

Mål och nyckeltal – verktyg på vägen mot visionen

| Artikel
7 minuter

Mål finns i alla organisationer. De utgår från organisationens uppgift och ambitioner, och hjälper oss att styra verksamheten i önskvärd riktning. De påverkar vårt agerande och våra prioriteringar. I den bästa av alla världar bryts de övergripande målen ner i tydliga och konkreta mål på alla nivåer. Men ofta uppstår problem – till exempel när vi blandar ihop mål och medel. I den här texten ska försöker Per-Arne Jonsson att reda ut begreppen och ge några tips om hur du kan arbeta praktiskt.

Procurement Excellence – vad är det och varför är det viktigt?

| Blogginlägg
6 minuter

Effektivt inköp har utvecklats till en konkurrensfördel för företag. I detta blogginlägg förklarar vi vad Procurement Excellence innebär och hur vi på EFFSO kan hjälpa dig att nå det. Varje företag är beroende av sina leverantörer för att leverera produkter och tjänster av hög kvalitet, till rätt pris och i rätt tid. Men att hantera…