| Blogginlägg

Våga ta stora kliv

2 minuter

Livet på många inköpsavdelningar har sin dagliga lunk. Ändrings-beställningar skickas ut och priser går upp. Leverantörer bjuds in för att omförhandla och priserna går ner igen. Ofta pendlar priserna upp och ner med sådär 1-5% hela tiden. Men det är klart att om detta inte gjordes så skulle väl priserna bara gå upp. En del organisationer är förvisso lite mer proaktiva och har strukturerade förbättringsprogram, trots det uteblir de stora resultaten. Istället verkar många småförbättringarna bara läcka ut. För att åstadkomma stora och synbara resultat behövs genomgripande förändringsarbete.

Förändringsbenäget inköp

Stora förändringar handlar om att våga, att ha mod, men också att få mandat att förändra. För att få mandat måste det finnas en trovärdig plan och det är här det börjar bli riktigt intressant. Det räcker inte att säga: ”byter vi bara leverantör så blir allt bättre och billigare”, för det är faktiskt inte säkert att det blir det. För att få en väsentlig effekt av ett leverantörsbyte måste den också kombineras med en ny inköpsstrategi. Exempelvis kan man ställa sig följande frågor inför strategiformuleringen:

  • Ska vi konsolidera eller diversifiera leverantörsbasen?
  • Hur ska de olika delmängderna paketeras?
  • Hur kan vi effektivisera transaktionerna?
  • Ska vi byta leverantörsmarknad?
  • Vilken relation ska vi ha? (partnerskap eller armlängd)
  • Kan vi förända vår egen kommonalitet (tväranvändning)? etc.

Listan kan göras lång och liknande listor kan göras upp för andra situationer än leverantörsbyten. Ty det kan lika gärna handla om att förändra organisationens inköpsbeteende, riskhantering eller vad som helst. Det viktiga är ett systemaiskt sätt att utarbeta dramaturgin som leder till det efterlängtade beslutet om att få mandat och sen skrida till verket. Har man dessutom gjort sin strategiläxa rätt så är man garanterad en plats på prispallen!

Powerpoint med bildmaterial

Närbild på ett par händer med handflatorna vända uppåt och som håller fram en gul liten blomma.

Framgångsfaktorer för att förändra och centralisera inköpsfunktionen

| Blogginlägg
5 minuter

En centralisering av inköpsfunktionen är ett komplext projekt som påverkar både struktur och människor. För att lyckas krävs mer än en ny organisation och nya processer – det handlar lika mycket om tydlig motivering, öppen kommunikation, omtanke om medarbetarna och ett närvarande ledarskap. I artikeln lyfter Caroline Drummond, inköpskonsult på EFFSO, sex faktorer som ökar…

Två kvinnor och en man har arbetsmöte inne i ett grönmålat konferensrum.

Bygga struktur eller skapa resultat?

| Blogginlägg
7 minuter

För många inköpschefer och strategiskt ansvariga är balansen mellan att bygga struktur och att skapa resultat avgörande för att få gehör i ledningen. Svaret är naturligtvis: Ja tack, bägge delar. I den här texten ger jag några tankar kring hur de hänger ihop och hur synen på inköpsorganisationens roll påverkar. Inköpsfunktionens roll Något förenklat kan…

Närbild på en man i kostym som arbetar vid en padda på ett skrivbord. I förbilden syns en gul kaffekopp och en räknemaskin.

Finansiering av inköpsfunktionen

| Artikel
5 minuter

Det finns olika sätt att finansiera en central inköpsfunktion. Varje sätt har sina för- och nackdelar. Frågan om hur finansieringen ska lösas hänger i hög grad ihop med frågan om hur man ser på inköpsfunktionens uppgift. Den här texten ger några tankar kring de olika finansieringsmodellerna.