När företag och offentliga organisationer ska spara pengar är det allra vanligaste att de tar fram osthyvelsprincipen. Helt enkelt att alla måste spara lika mycket. Det känns rättvist, demokratiskt och enkelt att förklara. Varför inte tillämpa den på inköp? Låt alla leverantörer spara lika mycket.
Även om denna strategi inte finns beskriven i inköpslitteraturen är det faktiskt ganska många som provat den. De bygger upp en retorik som handlar om att alla leverantörer ska spara lika mycket, oavsett förutsättningar. Detta kommuniceras sen på olika sätt. Men finns det någon som nått framgång?
Nyligen intervjuades den kände företagsledaren Percy Barnevik, där han gav sin syn på inköps bidrag till lönsamhet. Överlag har han en positiv inställning till inköp, men just osthyvelsprincipen får sig en känga. Lyssna här:
Mitt i prick! Besparingsretorik i leverantörsled kan inte bygga på något slags rättviseargument. Den är typen av argument är bara en dålig ersättning till bristande analys. Att man inte kan eller orkar analysera var och hur det finns besparingspotential, samt att ta sig tid att arbeta aktivt med leverantörsbasen. Istället kommer den, som Percy Barnevik säger, att försämra leverantörsrelationerna. Resultatet blir sämre än om man inte hade gjort någonting alls. Osthyvelsprincipen kan därför klassas som en av inköparnas värsta fallgropar. Undvik den!
Effektivt inköp har utvecklats till en konkurrensfördel för företag. I detta blogginlägg förklarar vi vad Procurement Excellence innebär och hur vi på EFFSO kan hjälpa dig att nå det. Varje företag är beroende av sina leverantörer för att leverera produkter och tjänster av hög kvalitet, till rätt pris och i rätt tid. Men att hantera…
Vi på inköp ställs ofta inför situationer där vi upplever att det saknas konkurrens – verklig eller egenskapad. Hur ser de situationerna ut, och vad beror de på? Hur kan vi inköpare agera för att göra det bästa möjliga av situationen? Hur kan vi påverka – och hur kan vi ändra vårt eget beteende?
En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.
Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida. För mer information runt de cookies vi använder, se vår cookies sida här.
Funktionella
Alltid aktiv
Cookies som krävs för att garantera god funktionalitet på sidan, exempelvis vid inskickat formulär.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Cookies som låter oss spara dina uppgifter i syfte att förbättra vår webbplats och öka er användarupplevelse.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.