Inköpsrapportering varierar mycket från organisation till organisation. Vissa drar bara ut automatiska rapporter ur inköpssystemet, medan andra har individuella och detaljerade statusrapporter. Syftet är att förse ledning, ägare och andra intressenter med nödvändig information för att fatta beslut och styra. Trots det viktiga syftet är det både inköpare och andra professioner som våndas över sina månadsrapporter. Det upplevs helt enkelt som tråkigt att skriva dem. Men det går faktiskt att vända rapporten till mer egen nytta. Se istället månadsrapporten som ett av dina egna planeringsverktyg, där du för upp nya projekt, kryssar för avklarade och rapporterar in dina framgångar. Helt plötsligt kan du refleketar över hur mycket du åstadskommer, vilket sporrar dig att åstadkomma mer!
Har du inte redan en rapportmall för din inköpsmånadsrapport så låt dig inspireras av nedanstående exempel, som är en syntes av månadsrapporter hos några olika inköpsorganisationer:
Dokumentmall för en inköpsrapport (öppnas i nytt fönster)