I februari gästades Sverige av vår allas kände Arjan van Weele. Ett gästspel som drog till sig stor uppmärksamhet. Över 400 inköpare anslöt sig för att få höra hans läror. Kanske inte så märkligt, ty nästan varenda inköpare har ju läst hans bok, så nog pockar nyfikenheten på.
Starkt bidragande till van Weeles popularitet är hans pedagogiska förmåga. Tidigare har vi sett den i skrift och nu fick vi se den ’live’. Många tänker nog inte ens på att han i bagaget faktiskt har både lång och djup forskning. Att man inte tänker på det beror på att Arjan väljer bort att tala om konstrukt och faktoranalyser, istället väver han in sina forskningsresultat i anekdoter och fallstudier om hur bra (eller dåligt) det kan gå i det verkliga livet hos inköpsorganisationer.
Bland flera andra ämnen på seminariet presenterade van Weele sina forskningsresultat om effektiva inköpsteam. En forskning som han bedrivit tillsammans med Boudewijn Driedonks. I denna forskning har de undersökt vilka faktorer som är avgörande för inköpsteams framgång. De har studerat en rad företag, även några svenska: Assa, Ericsson, Skanska, Telia och Volvo. Ett särskilt fokus har varit de så extremt populära ”tvärfunktionella” inköpsteamen. Ett berättigat fokus. Det finns många inköpare som vittnar om högst varierande gruppdynamik i sådana team.
Se och hör själv van Weele berätta om sin forskning i videoklippet nedan, vilket är hämtat från seminariet:
En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.
Genom att tänka och arbeta klokt kan kategoristyrning i hög grad skapa värde och bidra till även en mindre organisations mål och uppdrag. Vissa element i kategoristyrning är faktiskt lättare att få till i en mindre organisation än i en stor komplex organisation.
Inom både film och musik är det ett allmänt känt faktum att den andra filmen eller det andra albumet riskerar att bli mindre framgångsrikt än debuten. Ta till exempel Highlander 2 som med all rätt fått kritiker att parafrasera tag-linen från första filmen ”There should only have been one” och ni förstår varför det andra…