I februari gästades Sverige av vår allas kände Arjan van Weele. Ett gästspel som drog till sig stor uppmärksamhet. Över 400 inköpare anslöt sig för att få höra hans läror. Kanske inte så märkligt, ty nästan varenda inköpare har ju läst hans bok, så nog pockar nyfikenheten på.
Starkt bidragande till van Weeles popularitet är hans pedagogiska förmåga. Tidigare har vi sett den i skrift och nu fick vi se den ’live’. Många tänker nog inte ens på att han i bagaget faktiskt har både lång och djup forskning. Att man inte tänker på det beror på att Arjan väljer bort att tala om konstrukt och faktoranalyser, istället väver han in sina forskningsresultat i anekdoter och fallstudier om hur bra (eller dåligt) det kan gå i det verkliga livet hos inköpsorganisationer.
Bland flera andra ämnen på seminariet presenterade van Weele sina forskningsresultat om effektiva inköpsteam. En forskning som han bedrivit tillsammans med Boudewijn Driedonks. I denna forskning har de undersökt vilka faktorer som är avgörande för inköpsteams framgång. De har studerat en rad företag, även några svenska: Assa, Ericsson, Skanska, Telia och Volvo. Ett särskilt fokus har varit de så extremt populära ”tvärfunktionella” inköpsteamen. Ett berättigat fokus. Det finns många inköpare som vittnar om högst varierande gruppdynamik i sådana team.
Se och hör själv van Weele berätta om sin forskning i videoklippet nedan, vilket är hämtat från seminariet:
Det är tuffa tider i många branscher och i takt med det märker vi på EFFSO hur kraven på snabba kostnadsminskningar ökar. Ofta vänds blicken då mot inköp och vad som kan göras med kostnaden för inköpta varor och tjänster. Men flera av våra kunder vittnar om en utmaning i att ställa om från den…
Vid implementering av kategoristyrning läggs det tid på att utbilda och träna kategoriteamets medlemmar men det som ofta missas är styr- och beslutsgrupper. De får sällan utbildning eller stöd i sina roller. För att kategoristyrning ska fungera fullt ut behöver de ha kunskap och förståelse, i kombination med förmåga, för att agera på ett sätt som driver arbetet framåt på ett bra sätt.
Alla vi som arbetar med inköp har väl muttrat över att vi inte får gehör för inköp och inköpsutveckling, varken i verksamheten eller uppåt i organisationen. Åsikten är att inköp bara är något som ska fungera som ett stöd för verksamheten. Det är få organisationer som fullt ut har insett vad inköp kan bidra med…
Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida. För mer information runt de cookies vi använder, se vår cookies sida här.
Funktionella
Alltid aktiv
Cookies som krävs för att garantera god funktionalitet på sidan, exempelvis vid inskickat formulär.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Cookies som låter oss spara dina uppgifter i syfte att förbättra vår webbplats och öka er användarupplevelse.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.