| Blogginlägg

Att investera hos leverantören

När man talar om leverantörsinvesteringar så handlar det i de allra flesta fall om investering i form av leverantörsutveckling. Det kan handla om kompetensutveckling, förbättrad kommunikation, relationsförbättring etc. Dessa är investeringar som i monetära tal är ganska små och det brukar sällan vara något större problem att finna en bra kostnadsfördelning mellan parterna.

Ibland kan det istället handla om fysiska investeringar i form av bättre eller mer produktionsutrustning. Det kan också handla om integration av system över företagsgränserna. Fysiska investeringar har några viktiga egenheter; 1. ekonomiska värden tenderar att bli större, 2. de måste skrivas av under en längre tid, 3. de kan vara svåra att flytta, ibland blir de till och med del av fast egendom. Dessa faktorer leder lätt till att det blir diskussion mellan parterna. Det blir därför lämpligt att försöka finna modeller för ekonomisk reglering.

Först och främst kan man dela in investeringar i sådana som är kundunika och sådana som är kund-dedikerade. De kundunika är sådana som endast kan användas mot en enda kund; i en tillverkande industri kan det exempelvis vara ett formverktyg. De kund-dedikerade kan däremot användas till fler kunder, men köps in för att höja kapaciteten mot en viss kund. Tittar man in en investeringshandbok så brukar de delas in på följande sätt:

  • Relationsspecifik investering (kundunik)
  • Integrerade tjänster (kundunik)
  • Kapacitetsökande investering (dedikerad /ej dedikerad)

Det är oftast de kundunika investeringarna som vållar mest huvudbry, eftersom leverantören vill försäkra sig för att få full täckning för hela investeringen. Vid mindre investeringar löses detta förstås lättast genom att kunden köper och äger hela investeringen. I en del fall är det dock inte möjligt eller mindre lämpligt. Om exempelvis investeringen blir en del av leverantörens fasta egendom så är det mindre lämpligt att den blir kundägd.

De lämpligaste modellerna för reglering av kundunika investeringar brukar bygga på ett grundpris för de rörliga produktionskostnaderna och därpå någon form av trappstegsmodell för de fasta investeringskostnaderna:

 

Efter en viss tid är investeringen betald och då återstår endast de rörliga produktionskostnaderna. Vad avser de kund-dedikerade investeringarna så ser nog de allra flesta inköpare att de betraktas som vilken annan investering som helst, eftersom de i princip kan användas av någon annan kund om avtalet sägs upp. Modellen kan förvisso appliceras även i dessa fall, men det som ska beaktas då är att investeringen fortfarande har ett värde efter det att den är betald, dvs köparen bör få någon form av kompensation för restvärdet.

I vissa fall kan det krävas att leverantören samtidigt investerar i en allmän kapacitetsökning för att få lönsamhet i den kundunika investeringen. Diskussionen blir då ännu mer komplicerad och slutar ibland i någon form av joint-venture, dvs man bildar ett gemensamägt bolag som samäger hela investeringen.

EFFSO Tools artikel

Våga ta klivet in i, stanna kvar och utvecklas i inköpsvärlden!

| Blogginlägg

Svagt intresse för inköp hos studenterna Enligt Sveriges Ingenjörer var det 2014 mindre än en procent av nyutexaminerade civilingenjörer som började sin karriär inom inköp. Varför är intresset så lågt? Civilingenjörer är idag en vanlig bas för rekrytering av inköpare och varje år examineras ca 3 500 civilingenjörer i Sverige. Under en föreläsning som EFFSO…

EFFSO Tools artikel

Tillitsmätning – ett sätt utveckla en affärsrelation

| Blogginlägg

Mognadsmodeller är vanliga verktyg för att mäta inköpsverksamhet. Vi mäter organisationens inköpsmognad, medarbetarnas kommersiella mognad eller kanske företagets IT-mognad. Men kan man tillämpa metodiken på en affärsrelation? Nja, för relationer kanske man inte kan tala om mognad på samma sätt. Istället talar man om andra värdeskalor. En vanlig skala är samarbetsorientering – konkurrensorientering, en annan…