Inköpsbloggen

En inspirationskälla för professionella inköpare

Tillitsmätning – ett sätt utveckla en affärsrelation

Mognadsmodeller är vanliga verktyg för att mäta inköpsverksamhet. Vi mäter organisationens inköpsmognad, medarbetarnas kommersiella mognad eller kanske företagets IT-mognad. Men kan man tillämpa metodiken på en affärsrelation? Nja, för relationer kanske man inte kan tala om mognad på samma sätt. Istället talar man om andra värdeskalor. En vanlig skala är samarbetsorientering – konkurrensorientering, en annan är individualism – kollektivism.

I fjol rapporterade bloggen om Vestedmodellen, som är en metodlära inriktad på att skapa hållbara affärsrelationer. I denna har man utvecklat en metod, där en oberoende tredje part bedömer två affärsparter. Bedömningen går ut på att mäta vilken tillit och anpassning de har mot varandra, för att i förlängningen utveckla relationen.

Genom att ställa frågor som värderas med olika hedoniska skalor bedömer Vestedmetoden vilken tillit parterna hyser till varandra. Resultatet blir en slags gap-kvadradant-analys, som talar om var parterna är lika eller olika varandra.

Läs mer om tillitsmätning på denna länk (öppnas i nytt fönster)

Eller beställ verktyget för USD 2.500:- (c:a 21.000 kr) på denna länk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Läs mer om utveckling


Dela med dig:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email
Skriv ut: Skriv ut:  
  • Ladda ner White paper

  • Verktyg för spendanalys

    Vill Du få kontroll över din inköpsvolym? Behöver Du ett verktyg för spendanalys?
    Spendency