| Blogginlägg

Hard core / soft core – organisation

Centraliserad kontra decentraliserad inköpsorganisation; ämnet kan debatteras i oändlighet. Många blir till och med ambivalenta i frågan, vilket visar sig genom att inköpsorganisationen pendlar mellan ytterligheterna. Andra försöker sig på hybridlösningar, exempelvis centralstyrd inköpsorganisation (ofta kallad ’centre led’).

På 90-talet skev van Weele en artikel med rubriken Revolution in purchasing, där han lanserar benämningen hard core/soft core-organisation, vilken är en form av hybridlösning. I denna modell finns en inre kärna rutinerade koncerninköpare som omges av ett mjukare skal av affärsspecialister. Den inre kärnan är ansvarig för inköpsprocesser, inköpssystem, inköpsstrategier, strategiska leverantörer och kompetensutveckling. Den inre kärnan rör sig från projekt till projekt för att sprida sin expertis i den mjuka delen som hanterar det operativa arbetet. Van Weele menar att den här typen av inköp passar bra i organisationer som har mer indirekta köp och inköp mer är av ’ad hoc’-karaktär.

Snabbt infinner sig frågan hur inköparrollen i en ’hard core’ kommer att se ut: Irländaren Gordon Murray har i en artikel givit förslag på fem roller som skulle kunna passa:

1. forskare,

2. detetktiv,

3. lärare,

4. läkare,

5. arktiekt.

Vilka han beskriver på följande sätt: Forskaren söker efter ’best practice’, anpassar den efter organisationens behov och sprider kunskapen i riktlinjer och metodbeskrivningar. Detektiven söker bevis för att man får största värde för spenderade inköpspengar. Läraren tillhandahåller målinriktad träning, inriktad på att förbättra och förstå metoderna. Läkaren erbjuder kirurgi för de som stöter på patrull och behöver personlig vård av unika problem. Arkitekten designar processen som andra sedan implementerar, med varierande mängd support.

Murrays fem roller är förvisso avsedda för en viss typ av inköpsorganisation, men det är sannolikt möjligt att använda några av dem i andra typer av inköpsorganisationer. Prova själv!

wordpress visitor

7 goda vanor hos en framåtlutad inköpsorganisation

| Blogginlägg

Sedan den kom ut 1989 har Stephen Coveys ”Seven Habits of Highly Effective People” sålts i fler än 25 miljoner exemplar och översatts till över 40 språk. De sju vanorna som Covey fördjupar sig i är att vara proaktiv, börja med slutet i åtanke, börja med det viktigaste, tänka win/win, försöka först förstå och därefter…

Kvinna sitter framför en bärbar dator

Inköpare, titlar och arbetsuppgifter

| Artikel

Inom de flesta yrken anskaffar vi varor och tjänster. En del ”inköpare” är med redan då behovet uppstår medan andra sitter någonstans i en lång leveranskedja med små möjligheter att påverka behoven. Inköparens roll kan därför variera från att vara en person som definierar vad det är man ska köpa till annat såsom exempelvis att…

Fråga: centraliserat eller decentraliserat inköp?

Centraliserat vs. decentraliserat inköp

| Artikel

Centraliserad eller decentraliserad inköpsfunktion är en fråga som ofta dyker upp i diskussioner kring hur en inköpsfunktion bör byggas upp. I praktiken är det sällan möjligt att beskriva en organisation enbart med hjälp av begreppen centraliserat eller decentraliserat inköp. De flesta organisationer har någon typ av hybridstruktur med inslag av både centraliserat och decentraliserat inköp….