Inköpsbloggen

En inspirationskälla för professionella inköpare

Hard core / soft core – organisation

Centraliserad kontra decentraliserad inköpsorganisation; ämnet kan debatteras i oändlighet. Många blir till och med ambivalenta i frågan, vilket visar sig genom att inköpsorganisationen pendlar mellan ytterligheterna. Andra försöker sig på hybridlösningar, exempelvis centralstyrd inköpsorganisation (ofta kallad ‘centre led’).

På 90-talet skev van Weele en artikel med rubriken Revolution in purchasing, där han lanserar benämningen hard core/soft core-organisation, vilken är en form av hybridlösning. I denna modell finns en inre kärna rutinerade koncerninköpare som omges av ett mjukare skal av affärsspecialister. Den inre kärnan är ansvarig för inköpsprocesser, inköpssystem, inköpsstrategier, strategiska leverantörer och kompetensutveckling. Den inre kärnan rör sig från projekt till projekt för att sprida sin expertis i den mjuka delen som hanterar det operativa arbetet. Van Weele menar att den här typen av inköp passar bra i organisationer som har mer indirekta köp och inköp mer är av ‘ad hoc’-karaktär.

Snabbt infinner sig frågan hur inköparrollen i en ‘hard core’ kommer att se ut: Irländaren Gordon Murray har i en artikel givit förslag på fem roller som skulle kunna passa:

1. forskare,

2. detetktiv,

3. lärare,

4. läkare,

5. arktiekt.

Vilka han beskriver på följande sätt: Forskaren söker efter ‘best practice’, anpassar den efter organisationens behov och sprider kunskapen i riktlinjer och metodbeskrivningar. Detektiven söker bevis för att man får största värde för spenderade inköpspengar. Läraren tillhandahåller målinriktad träning, inriktad på att förbättra och förstå metoderna. Läkaren erbjuder kirurgi för de som stöter på patrull och behöver personlig vård av unika problem. Arkitekten designar processen som andra sedan implementerar, med varierande mängd support.

Murrays fem roller är förvisso avsedda för en viss typ av inköpsorganisation, men det är sannolikt möjligt att använda några av dem i andra typer av inköpsorganisationer. Prova själv!

wordpress visitor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om inköpsorganisation


Dela med dig:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email
Skriv ut: Skriv ut:  
  • Ladda ner White paper

  • Verktyg för spendanalys

    Vill Du få kontroll över din inköpsvolym? Behöver Du ett verktyg för spendanalys?
    Spendency