Inköpsbloggen

Bland våra blogginlägg hittar du alla möjliga tips och tricks om olika inköpsrelaterade ämnen, skrivna av EFFSOs egna experter men även av olika gästskribenter.

EFFSO Tools artikel

Mät avtalsotroheten!

Var och varannan inköpsorganisation mäter sin avtalstrohet. Det vill säga andelen köp som avropare eller användare gör under de avtal som är sanktionerade av inköpsledningen. Hög avtalstrohet anses skapa effektivitet och sänkta kostnader.…

2 minuter
EFFSO Tools artikel

Inköp – Förhandlarnas plantskola

Många organisationer lider brist på duktiga förhandlare. Behovet verkar omättligt. Anledningen kan man ju spekulera i: Kanske går det förhandlingsinflation, dvs ju duktigare förhandlarna blir, desto fler duktiga vill man ha. Det är också så…

3 minuter
EFFSO Tools artikel

Osthyvelsprincipen som inköpsstrategi

När företag och offentliga organisationer ska spara pengar är det allra vanligaste att de tar fram osthyvelsprincipen. Helt enkelt att alla måste spara lika mycket. Det känns rättvist, demokratiskt och enkelt att förklara. Varför…

2 minuter
EFFSO Tools artikel

Tidig inköpsinvolvering

Telefonen ringer – Hej! Kan du komma hit… vi sitter här med en leverantör… det är liksom lite problem… och vi kan inte komma överens. Känns samtalet igen? När man sen börjar nysta…

4 minuter
EFFSO Tools artikel

Bygg upp ditt förhandlingsethos

Vi inköpare är ofta fokuserade på att bygga upp förhandlingsstyrka. Det kan handla om att skapa förhandlingsalternativ, leta fram svagheter i motpartens argumentation eller eftergifter som kan kohandlas. Detta är i och för…

2 minuter
EFFSO Tools artikel

Tre metoder – Samma fråga

Tillverkande industri, serviceföretag och offentlig sektor är bara några exempel på branscher där man fokuserar på förbättring och effektivisering. Metoderna är många, men det finns i tre stycken som börjar på värde. Värdeanalys Värdeflödesanalys Värdekedjeanalys…

4 minuter
EFFSO Tools artikel

Julpyssel för inköpare

”Om du arbetar i en organisation som utför social, kommersiell eller ekonomisk planering då har du att göra med ogudaktiga problem. Du kanske inte kallar dem så, men du vet nog vilka de…

4 minuter

Marknadsentropin ökar…

Nästan varenda inköpspolicy innehåller någon form av uppmaning att reducera leverantörsbasen. Det kan vara en direktuppmaning eller indirekt; exempelvis att man ska sträva efter att endast köpa av prioriterade leverantörer. På pappret låter…

3 minuter