| Artikel

Att ta fram en kategoriplan: hur prioriterar vi kategorier?

5 minuter

Alla organisationer som arbetar med kategoristyrning ställer sig samma fråga. Vilka kategorier ska vi ge oss i kast med – och i vilken ordning? Det är extra tydligt när man håller på att implementera kategoristyrning. Därför är kategoriplanen viktig. Den hjälper oss att planera arbetet i form av tid och resurser, men också att kommunicera förväntade resultat och resursbehov till beslutsfattare.

Genomförbarhet och potential

En tydlig erfarenhet som många organisationer har gjort är att valet av kategorier handlar om att vara säker på att snabbt kunna visa resultat som är tillräckligt stora för att ge mersmak. Just detta är extra viktigt vid uppstarten av kategoristyrning som arbetssätt.

Två faktorer som hjälper till att prioritera kategorier är genomförbarhet och potential.

  • Genomförbarhet kan beskrivas som möjligheten att med en rimlig insats i tid och resurser med stor säkerhet uppnå resultat.
  • Potential handlar om storleken på resultaten. Beroende på organisationens mål kan det vara en mix av besparingar, hållbarhetseffekter, intern effektivitet, riskminimering etc.

Se nedan genomförbarhet och potential i ett enkelt diagram.

Kategorier: Genomförbarhet och potential

Såväl genomförbarhet som potential byggs upp av ett antal underliggande faktorer som vi behöver titta på för att skapa ett så bra underlag som möjligt för valet av kategoriinitiativ.

  • Genomförbarheten beror på komplexiteten i kategorin, spendstorlek, verksamhetens engagemang, organisationens resurser m.m.
  • Potentialen beror på nuläget, leverantörsmarknadens möjligheter, organisationens förändringsvilja m.m.

Successivt urval av kategorier

I början känns det ofta komplext och svårgenomträngligt. Att göra alla bedömningar på en enda gång för samtliga kategorier resulterar ofta i att det tar orimligt mycket tid och att slutsatserna blir otydliga. Därför är det klokt att ta sig an det steg för steg genom att göra successiva urval. För de första urvalen använder vi de enklaste faktorerna. Med färre kategorier att arbeta med kan vi väga in mer svårbedömda faktorer. Därför behöver vi en process som relativt enkelt och snabbt begränsar antalet kategorier.

Successivt urval av kategorier

Bild 2: Successivt urval av kategorier

Steg för steg

Steg 1: Vilka kategorier är inom ramen för vad vi kan påverka med ett leverantörsmarknadsperspektiv?
Kategorier som typiskt ligger utanför och som vi kan plocka bort i urvalet är skatter, avgifter, medlemskap, pensionsavgifter, individstöd (offentlig sektor), skolpeng (offentlig sektor).

Steg 2: Vilka kategorier har tillräckligt stor spend för att vara intressanta, eller där det finns ett starkt intresse från verksamheten att göra något?
Här finns möjlighet att dimensionera ambitionsnivån i urvalet. Var vi sätter gränsen för spend per kategori styr hur många kategorier och hur stor total spend som kommer med till nästa steg. (Det kan vara klokt att tänka enligt 80/20-regeln, dvs de 20 procent största kategorierna står för 80 procent av spenden.) Dock kan enstaka kategorier med mindre spend också behöva vara med i urvalet eftersom det kan vara mycket viktigt för verksamheten att åstadkomma en förändring i just de kategorierna.

Steg 3: Vilka kategorier är intressanta utifrån genomförbarhet och potential baserat på ”hårda” parametrar som t ex köptrohet, avtalstäckning, leverantörsstruktur, antal berörda verksamheter, påverkbar spend?
Detta är saker som inköpsorganisationen ofta själv har kunskap om. Där finns det stöd i form av system där det går att hämta data.

Steg 4: Vilka kategorier är intressanta utifrån genomförbarhet och potential utifrån ”mjuka” parametrar som t ex avtalsutformning, problembild, verksamhetens engagemang, leverantörsrelation, behovssituation?
I det här steget kan inköpsorganisationen behöva involvera verksamheten i de fall man inte själv har den fulla insikten.

Steg 5: Hur ska vi väga kategorier mot varandra, dvs hur ska vi göra prioriteringen?
När vi har gjort de här bedömningarna steg för steg skapas en bild som behöver kalibreras och där bedömningarna av olika kategorier vägs mot varandra.

Steg 6: I vilken ordning ska vi genomföra olika kategoriinitiativ?
Kategoriplanen är en plan för de prioriterade kategorierna baserat på bedömningen i föregående steg.

Kategoriplanen

En kategoriplan omfattar typiskt 18 till 24 månader. Eftersom den även tar hänsyn till när i tid olika kategoriinitiativ ska genomföras behöver planen också ta hänsyn till redan pågående projekt, tillgängliga resurser i tid, behov av skyltfönster, möjlig samordning av kategoriinitiativ etc.

Kategorier, kategoriplan (exempel)

Bild 3: Kategoriplan (exempel)

I arbetet med att ta fram en kategoriplan är det viktigt att tänka på att:

  • Utgå från ett faktabaserat förhållningssätt
  • Inse att det ibland behövs uppskattningar där det inte går att med en rimlig arbetsinsats få en komplett faktabas
  • Involvera människor med kunskap och insikt i bedömningarna, tvärfunktionellt där det är nödvändigt
  • Dokumentera analyser och slutsatser i varje steg
  • Genomför arbetet med en rimlig arbetsinsats under en begränsad tid
  • Det finns inget ”perfekt facit” – valet av prioriterade kategorier kommer att bli tillräckligt bra ändå
  • Förankra och besluta kategoriplanen

Men det viktigaste av allt är att se till att genomföra planen. Lycka till!

PS: Behöver du hjälp, hör av dig till någon av EFFSOs managementkonsulter. De hjälper gärna till.

Per-Arne Jonsson

Seniorkonsult på EFFSO AB och inköpsexpert

Per-Arne Jonsson har en erkänd expertis i att stötta organisationer och företag inom offentlig och privat sektor med att införa och driva kategoristyrning, samt inköpsutveckling generellt. Hans erfarenhet spänner över nästan 40 år och flera olika branscher. Han har som konsult arbetat med kommuner, kommunala bolag, regioner och myndigheter samt en mängd privata företag. Per-Arne är även en uppskattad föredragshållare och inspiratör. 

Tack vare sin breda kompetens har Per-Arne skrivit en stor mängd artiklar och blogginlägg om strategiskt och kategoristyrt inköp. Du kan läsa mer om honom på effso.se.

Telefon: +46 735 13 74 73
E-post: per-arne.jonsson@effso.se

Närbild på ett par händer med handflatorna vända uppåt och som håller fram en gul liten blomma.

Framgångsfaktorer för att förändra och centralisera inköpsfunktionen

| Blogginlägg
5 minuter

En centralisering av inköpsfunktionen är ett komplext projekt som påverkar både struktur och människor. För att lyckas krävs mer än en ny organisation och nya processer – det handlar lika mycket om tydlig motivering, öppen kommunikation, omtanke om medarbetarna och ett närvarande ledarskap. I artikeln lyfter Caroline Drummond, inköpskonsult på EFFSO, sex faktorer som ökar…

Två kvinnor och en man har arbetsmöte inne i ett grönmålat konferensrum.

Bygga struktur eller skapa resultat?

| Blogginlägg
7 minuter

För många inköpschefer och strategiskt ansvariga är balansen mellan att bygga struktur och att skapa resultat avgörande för att få gehör i ledningen. Svaret är naturligtvis: Ja tack, bägge delar. I den här texten ger jag några tankar kring hur de hänger ihop och hur synen på inköpsorganisationens roll påverkar. Inköpsfunktionens roll Något förenklat kan…

Närbild på en man i kostym som arbetar vid en padda på ett skrivbord. I förbilden syns en gul kaffekopp och en räknemaskin.

Finansiering av inköpsfunktionen

| Artikel
5 minuter

Det finns olika sätt att finansiera en central inköpsfunktion. Varje sätt har sina för- och nackdelar. Frågan om hur finansieringen ska lösas hänger i hög grad ihop med frågan om hur man ser på inköpsfunktionens uppgift. Den här texten ger några tankar kring de olika finansieringsmodellerna.