| Artikel

Finansiering av inköpsfunktionen

5 minuter

Det finns olika sätt att finansiera en central inköpsfunktion. Varje sätt har sina för- och nackdelar. Frågan om hur finansieringen ska lösas hänger i hög grad ihop med frågan om hur man ser på inköpsfunktionens uppgift.
Den här texten ska ge några tankar kring de olika finansieringsmodellerna.

Inköpsfunktionens uppgift

Något förenklat kan man säga att det finns två synsätt på vad inköpsfunktionens uppgift är:

  • Utförande
  • Värdeskapande

Utförande

Inköp ses som en stöd- eller servicefunktion till verksamheten.
Inköpsfunktionen utför det som verksamheten ber om, och på de underlag som man får från verksamheten. Huvuddelen av arbetet är taktiskt/operativt. Det handlar framför allt om att göra de upphandlingar som verksamheten ”beställer”.
Fokus är på att göra saker rätt.

Värdeskapande

Inköp ses som en viktig del i organisationens uppdrag och utveckling som skapar värde i enlighet med de övergripande målen.
Inköpsfunktionen deltar tillsammans med verksamheten i utvecklingsarbete med ett strategiskt perspektiv. I det arbetet ingår även taktiskt arbete som t ex upphandlingar.
Fokus är på att göra rätt saker.

Behov av finansiering

Inköpsfunktionen behöver huvudsakligen pengar för:

  • Personal
  • Systemstöd
  • Utrustning
  • Resor
  • Utbildning
  • Konsultstöd

Pengarna ska täcka såväl löpande arbete som utvecklingsarbete.

Finansieringsformer

Det finns i praktiken tre huvudsakliga sätt att finansiera en central inköpsfunktion:

  • Tilldelade medel
  • Sälja tjänster
  • Medel från leverantörer

Tilldelade medel

Finansieringen är en del av den ordinarie budgetprocessen där medel tas från företagets gemensamma kassa. Summan bygger på de behov som man har identifierat för att leva upp till mål och krav. Pengarna ska täcka såväl löpande arbete som utveckling.

Fördelar:

  • Stöttar tanken på inköp som en värdeskapande funktion.
  • Ger ledningen en möjlighet att dimensionera och styra inköpsfunktionen efter de övergripande målen.
  • Ger utrymme för satsningar på inköpsutveckling.

Nackdelar:

  • Inköpsarbetet kan nedprioriteras om ledningen inte ser betydelsen.
  • Kräver styrning som gör att inköpsfunktionen får den roll och de arbetsuppgifter den är dimensionerad för.
  • Kan ge bristande flexibilitet när behoven ökar mer än de tilldelade medlen.

Sälja tjänster

Inköpsfunktionen finansieras via andra interna enheters budgetar. Man får betalt för de tjänster man utför, och som andra enheter anser sig behöva. Det kan t ex handla om att man tar betalt för upphandlingar genom pris per timma eller en fast summa per upphandling.
Det kan också vara att man får betalt per gjort köp i det e-handelssystem som inköpsfunktionen tillhandahåller.
En annat sätt är att en verksamhetsenhet finansierar ett visst antal inköpare som öronmärks just för dem.
En ytterligare variant är att inköpsfunktionen får betalt baserat på de kostnadsbesparingar de lyckas åstadkomma.

Fördelar:

  • Tvingar inköpsfunktionen att vara effektiv, kommunikativ och hålla hög kvalitet.

Nackdelar:

  • Kan skapa en intern administration av köpa/sälja som tar mycket resurser.
  • Kan skapa suboptimeringar om verksamheten väljer att göra inköpsarbetet själva eller köpa in tjänsterna externt.
  • Kan vara svårt att hitta en optimal bemanning av inköpsfunktionen när behoven varierar över tid.
  • Svårt att få finansiering av utvecklingsarbete eftersom det måste täckas av t ex timpriset.

Medel från leverantörer

Inköpsfunktionen får betalt från leverantörerna med vilka man har avtal i form av en viss procent på värdet av de köp som görs. (Procenten kan bli högre om värdet blir högre.) Detta kallas ibland för ”marknadsbidrag” eller liknande. Pengarna betalas typiskt ut en eller ett par gånger per år.

Fördelar:

  • Belastar inte organisationens budget direkt.

Nackdelar:

  • Kan bli dåliga leverantörsval om storleken på ”marknadsbidraget” vägs in i besluten
  • Leverantörerna tar ut den extra kostnaden på priset på produkterna/tjänsterna vilket försvårar jämförelser.

Slutsatser

Medel från leverantörerna är ingen bra lösning eftersom den tenderar att snedvrida såväl konkurrens som prisbild. Inköpsfunktionen kan lätt uppfattas som att man ”går leverantörernas ärenden”. Den förekommer för vissa inköpscentraler.

Sälja tjänster är en fungerande lösning om man ser inköpsfunktionen enbart som en stöttande resurs som utför vissa specifika arbetsuppgifter. Risken för suboptimering och ineffektivt resursutnyttjande är dock överhängande.

Tilldelade medel är den finansieringsform som är vanligast. Den stöttar synen på inköp som en värdeskapande funktion med ett strategiskt perspektiv bortom att ”göra upphandlingar”. Detta förutsätter dock att ledningen ser inköpsfunktionen på det sättet och ger den de nödvändiga medlen. En inköpsfunktion som genererar värde i form av minskade kostnader kan argumentera för ökade medel, den blir på sätt och vis delvis självfinansierande.

Det går också att kombinera finansieringsformerna Sälja tjänster och Tilldelade medel. Till exempel kan själva upphandlingsarbetet finansieras av de delar av verksamheten som behöver upphandlingar, medan inköpsutvecklingen finansieras med centralt tilldelade medel. Det tar dock inte bort problemen med suboptimering och ineffektivt resursutnyttjande som hänger ihop med Sälja tjänster.

Rekommendation

Välj att finansiera inköpsfunktionen med centralt tilldelade medel. Det är den modell som bäst avspeglar synen på inköp som en värdeskapande funktion. Den ger möjlighet till effektivitet, kvalitet, utveckling, långsiktighet och övergripande styrning.
Förutsättningen är att den kombineras med relevanta nyckeltal för att kunna följa upp inköpsfunktionens prestation och resultat.

Bakom pennan: Per-Arne Jonsson, seniorkonsult på EFFSO

Per-Arne Jonsson

Seniorkonsult på EFFSO AB och inköpsexpert

Per-Arne Jonsson har en erkänd expertis i att stötta organisationer och företag inom offentlig och privat sektor med att införa och driva kategoristyrning, samt inköpsutveckling generellt. Hans erfarenhet spänner över nästan 40 år och flera olika branscher. Han har som konsult arbetat med kommuner, kommunala bolag, regioner och myndigheter samt en mängd privata företag. Per-Arne är även en uppskattad föredragshållare och inspiratör. 

Tack vare sin breda kompetens har Per-Arne skrivit en stor mängd artiklar och blogginlägg om strategiskt och kategoristyrt inköp. Du kan läsa mer om honom på effso.se.

Telefon: +46 735 13 74 73
E-post: per-arne.jonsson@effso.se

Man ser ryggarna på en kvinna och en man som står framför en white board med data på.

Mål och nyckeltal – verktyg på vägen mot visionen

| Artikel
7 minuter

Mål finns i alla organisationer. De utgår från organisationens uppgift och ambitioner, och hjälper oss att styra verksamheten i önskvärd riktning. De påverkar vårt agerande och våra prioriteringar. I den bästa av alla världar bryts de övergripande målen ner i tydliga och konkreta mål på alla nivåer. Men ofta uppstår problem – till exempel när vi blandar ihop mål och medel. I den här texten ska försöker Per-Arne Jonsson att reda ut begreppen och ge några tips om hur du kan arbeta praktiskt.

Stadsmiljö med en hall eller ett torg där det rör sig människor, många affärsklädda.

Att få gehör för inköp för att skapa resultat

| Blogginlägg
7 minuter

Alla vi som arbetar med inköp har väl muttrat över att vi inte får gehör för inköp och inköpsutveckling, varken i verksamheten eller uppåt i organisationen. Åsikten är att inköp bara är något som ska fungera som ett stöd för verksamheten. Det är få organisationer som fullt ut har insett vad inköp kan bidra med…

En rödhårig kvinna står vi en tavla/ whiteboard och skriver.

Strategier – från nuläge till önskat läge

| Artikel
6 minuter

En strategi är planen som kan ta oss från ett nuläge till ett önskat läge. Med en tydlig och faktabaserad beskrivning av det önskade läget och nuläget samt tydliga och konkreta utvecklingsaktiviteter med ägarskap och styrning är möjligheterna stora att vi når de mål vi satt upp. Lägg sedan till vilja och flexibilitet så är vi hemma!