| Blogginlägg

Vad ska det stå på visitkorten?

Den som samlat på sig lite visitkort från inköpare märker snabbt vilken flora av titlar det finns. Någon enhetlig standard verkar knappast finnas och som bloggen belyste för ett par år sen finns det titelinflation.

Sortera man upp sin visitkortssamling i olika mängder går det snabbt att urskilja två olika titelskolor. Den ena försöker antyda vilken ledningsnivå eller beslutsnivå som befattningen tillhör. I denna lära delar man in nivåerna i strategisk, taktisk och operativ:

 

Inköpartitlar på strategisk, taktisk och operativ ledningsnivåInköpartitlar på olika ledningsnivåerInköpstitlar sorterade efter strategisk, taktisk och operativ ledningsnivå

Den andra skolan inriktar sig istället på att beskriva vilken inköpskategori som befattninngen är inriktad på. Här finns exempelvis:

  • Legoinköpare
  • Travel manager
  • Råvaruinköpare
  • Maskininköpare
  • Virkesuppköpare.

Men vilken av skolorna bör man välja? Vid interna kontakter inom en organisation är det sannolikt mer intressant att kommunicera vilken inköpskategori man arbetar med, eftersom ledningsnivå och arbetsuppgifter framgår på annat sätt. I externa kontakter blir istället beslutsnivån mer intressant, eftersom inköpskategorin är mer underförstådd. Det bästa är kanske att kombinera de två världarna, exempelvis:

  • Kategoriansvarig inköpare, produktionsmaterial
  • Sourcingspecialist, IT-system
  • Logistikinköpare, legobearbetning

Den som vill se en standardisering lär dock få vänta. Att inköpartiteln skulle kunna bli skyddad är nog inte heller att tänka på. Nej, det är nog bara fantasin som sätter gränser för vad som kan hittas på.

Läs förslag till fler inköpartitlar i bifogad fil (öppnas i nytt fönster)

Närbild på ett par glasögon som ligger på en öppen anteckningsbok på ett bord.

Kompetensutveckling – skapa en lärande organisation

| Artikel

Kompetens är en av nycklarna till en framgångsrik organisation som effektivt skapar relevanta resultat. Det är inte något statiskt, utan det bör ständigt utvecklas. Kravet på utveckling kommer både från den föränderliga situation i vilken organisationen verkar och från medarbetarnas förväntningar. Kompetensutveckling behöver vara en del av organisationens kultur, och bör ske kontinuerligt på flera olika sätt.