| Blogginlägg

Nöjd-kund-enkät

Mätning av inköpsavdelningens förmåga har berörts i ett par tidigare inlägg, den ena på temat nöjd-leverantörs-enkät och den andra inriktad på inköpsavdelningens egenbedömning. Ännu mer intressant är det att låta våra uppdragsgivare, intressenter m.fl. mäta oss. Detta kan göras genom en s.k. nöjd-kund-enkät. Frågar man runt är det dock inte så många organisationer som prövat denna metod. Kanske är man rädda att kritik kommer i dagen… eller så är det bara ett ointresse för att mäta prestationsförmågan.

Det intressanta med en nöjd-kund-enkät är att den kommer inte enbart att bli ett mätverktyg utan den kommer sannolikt även att påverka den bild som våra uppdragsgivare har om oss. Ställ exempelvis frågan:

Vilken roll anser du att inköpsavdelningen skall ha? 

Svaren kommer sannolikt att spridas mellan himmel och jord, beroende på respondenternas ställning, bakgrund, personliga agenda etc. Skulle vi istället ställa frågan:

På vilket sätt anser du att vår inköpsstrategiska roll bidrar till företagets lönsamhet? 

Respondenterna blir nu matade med en bild av inköpet och får dem att tänka till varför man behöver en inköpsorganisation.

Nedan finns ett förslag till nöjd-kund-enkät bifogat, men använd inte mallen rakt av utan omforma den så att den matar dina uppdragsgivare med rätt bild.

Leverantörsavdelningens nöjd-kund-enkät

Närbild på ett par händer med handflatorna vända uppåt och som håller fram en gul liten blomma.

Framgångsfaktorer för att förändra och centralisera inköpsfunktionen

| Blogginlägg
5 minuter

En centralisering av inköpsfunktionen är ett komplext projekt som påverkar både struktur och människor. För att lyckas krävs mer än en ny organisation och nya processer – det handlar lika mycket om tydlig motivering, öppen kommunikation, omtanke om medarbetarna och ett närvarande ledarskap. I artikeln lyfter Caroline Drummond, inköpskonsult på EFFSO, sex faktorer som ökar…

Två kvinnor och en man har arbetsmöte inne i ett grönmålat konferensrum.

Bygga struktur eller skapa resultat?

| Blogginlägg
7 minuter

För många inköpschefer och strategiskt ansvariga är balansen mellan att bygga struktur och att skapa resultat avgörande för att få gehör i ledningen. Svaret är naturligtvis: Ja tack, bägge delar. I den här texten ger jag några tankar kring hur de hänger ihop och hur synen på inköpsorganisationens roll påverkar. Inköpsfunktionens roll Något förenklat kan…