Idag fick jag hem JonathanO’Briens nya bok Category Management in Purchasing. Jag har inte hunnit läsa så mycket men den känns redan som den fyller en funktion: Vad jag menar är att den mesta litteraturen som handlar om kategoristyrning utgår ifrån ett säljarperspektiv. Förvisso kan det fungera om det är ungefär samma produkter som säljs som köps. Många inköpare sitter dock med många indirekta inköpskategorier och har behov av andra synsätt. Jag tror Ó’Brien kan bli en stark konkurrent till van Weele på utbildningar inriktade mot strategiskt inköp.
O’Briens röda tråd i boken är en kategoristyrningsprocess som bygger på fem I:
- Initiering
- Insikt
- Innovation
- Implementation
- Förbättring (Improvement)
O’Brien lämnar genomgående praktiska förslag på genomförande, verktyg etc, vilket gör att man kan ha praktisk nytta av den också… dvs inte bara en teoretisk hyllvärmare som mycken annan akademisk inköpslitteratur kan vara. Det jag gillar mest är kapitlet som i detalj beskriver hur man tar fram sin egen sourcingplan, innehållande markansdanalyser, intressentanalyser, genomförande etc.
Intressant är alltid ur vilken litteratur som en författare hämtat inspiration. I O’Briens litteraturförteckning finner jag kända namn som: Baily, Farmer, Farrington, Kraljic, Lysons, Porter och Womack. Van Weele lyser dock med sin frånvaro… kan det vara en slump? Jag ser också att han läst mycket Lean och Six Sigma.
För den prismedvetne rekommenderar jag köp hos Adlibris för 455 välinvesterade kronor:
Jonathan O’Brien Category management in Purchasing