IT-lösningar och systemstöd i all ära, men de kommer aldrig att slå ut de klassiska post-it-lapparna. Lapparna som bland annat spelar en central roll i olika former av brainstorming, oavsett den sker vid det egna skrivbordet eller i grupp. Områden där inköpare brainstormar kan exempelvis vara:
- Förändringsprojekt
- Förbättringsprojekt
- Besparingspotentialer
- Produktutveckling
- Problemlösning
- Strategiutveckling
- Riskidentifiering
Post-it brukar vara det allra första som kommer fram under en brainstorming-session. De kommer fram under sessionens divergerande fas, då idéer genereras och tolkas. I sessionens konvergerande fas ägnar man sig åt att sortera och prioritera idéerna.
Idégenerering och post-it-lappar är något som sannolikt inte skiljer sig åt mellan olika yrkeskategorier eller branscher, men sortering, gruppering och prioritering av idéer kan variera. Man kan fråga sig vilka metoder som passar bäst för inköpare.
Initialt så brukar de flesta vilja gruppera idéerna för att förstå hur de hör ihop. Klassisk brainstorming (eller idéstormning) brukar uppmana till metoder som relationsdiagram, släktskapsdiagram, träddiagram eller andra hierarkiska metoder. Frågan är om inte den, bland inköpare, mest använda hierarkiska metoden är det s.k. fiskbensdiagrammet:
Fiskbensdiagrammet har en egenskap som gör den lite mer intressant än andra hierarkiska metoder och det är att man med hjälp av de motriktade pilarna kan göra en form av kraftfältsanalys. Vi kan alltså visualisera hur olika faktorer verkar och motverkar.
Matrisanalyser har belysts här på bloggen ett otal gånger och självfallet måste det gå att hitta flera matrisanalyser som passar för brainstorming. SWOT är en matrisanalys som många använder, men frågan är om den kanske inte är mer inriktad på att strukturera rena fakta, snarare än vilda idéer. PICK-diagrammet däremot är en ganska bra matrisanalys för att prioritera olika lösningar:
Brainstormar man om inköpsstrategier så är förstås Kraljics matris eller någon av dess efterföljare helt gjuten. Varför inte kika på AT Kearneys färdiga brainstorming, som kallas The Purchasing Chessboard.
Nu börjar vi komma in på den mest konvergerande fasen av alla; den då vi verkligen ska börja prioritera mellan olika idéer. Här behöver vi någon form av värderingsverktyg. Sannolikt inget svårt för alla inköpare som ägnar en stor del av vardagen till ’score cards’, poängsatt anbudsutvärdering etc. Men frågan är om man ska göra det alltför komplicerat för sig. Nedan finns ett enkelt men väl så funktionellt förslag till idévärdering.
Länk till excefil med idévärderingsmatrisen
Det finns fler bra verktyg som kan passa inköpares brainstorming, leta exempelvis i den populära DMAIC-verktygslådan.
Powerpoint med bildmaterial