| Blogginlägg

Farligt begär

Även om kund-leverantörs-relationer inte innehåller lika mycket känslomässig manipulation som i filmens värld så kan de ibland gå över styr. Vi måste hela tiden vara vaksama på vilken typ av relation vi har. Som jag beskrev i inlägget om relationstrappan så utvecklas eller avvecklas en affärsrelation successivt. Under denna utveckling gäller det att fastställa vilken typ av relation vi befinner oss i.

Accenture har tagit fram en modell för att analysera kund-leverantörsrelationer, de kallar den Farligt begär. På klassiskt managementvis är det en kvadrantanalys där man ställer marknadssofistikering mot operativ komplexitet:

Med marknadssofistikering menar Accenture:

  • Marknadsstruktur (monopol, konkurrens etc)
  • Betydelse av varumärke
  • Styckkostnad
  • Inträdesbarriärer

Med operativ komplexitet menar de:

  • Längd på produktlivscykeln
  • Ledtid
  • Distibutionsnätverkets infrastruktur
  • Kundanpassad design
  • Volymtillverkning

De menar att det är dessa parametrar som definierar affärsrelationens natur så som den bör vara. I operativa relationer handlar ofta om flaskhalsprodukter, där det är nödvändigt att dela planer och prognosdata. I integrerade relationer krävs ännu mer informationsdelning, exempelvis kapaciteter, produktionsplaner, lagerdata, marknadsplaner och kostnader. Transaktionella relationer finner vi främst i Kraljics stapelfält, det är mest lägst pris som styr. Unika relationer påminner mest om resonemangsäktenskap; nödvändiga men inte djupa.

Mer läsning:
Accenture Dangerous Liaisons

PowerPoint:
Farligt begär

Närbild på ett par händer med handflatorna vända uppåt och som håller fram en gul liten blomma.

Framgångsfaktorer för att förändra och centralisera inköpsfunktionen

| Blogginlägg
5 minuter

En centralisering av inköpsfunktionen är ett komplext projekt som påverkar både struktur och människor. För att lyckas krävs mer än en ny organisation och nya processer – det handlar lika mycket om tydlig motivering, öppen kommunikation, omtanke om medarbetarna och ett närvarande ledarskap. I artikeln lyfter Caroline Drummond, inköpskonsult på EFFSO, sex faktorer som ökar…

Två kvinnor och en man har arbetsmöte inne i ett grönmålat konferensrum.

Bygga struktur eller skapa resultat?

| Blogginlägg
7 minuter

För många inköpschefer och strategiskt ansvariga är balansen mellan att bygga struktur och att skapa resultat avgörande för att få gehör i ledningen. Svaret är naturligtvis: Ja tack, bägge delar. I den här texten ger jag några tankar kring hur de hänger ihop och hur synen på inköpsorganisationens roll påverkar. Inköpsfunktionens roll Något förenklat kan…