Ett sorgligt men väl så diskuterat ämne är alla olika leverantörstvister som uppkommer i stort som smått. En del tvister är personrelaterade och saknar någon djupare sakfråga; det kanske bara handlat om svag interaktion mellan avtalsparterna. Tyvärr finns det sakliga grunder i de flesta tvister. Frågar man runt lite bland inköpare så nämns ofta tvister om leveransomfattning och leveransgränser. Det debatteras ofta vad som skulle ingå eller inte ingå. Även om det är dessa tvister som kanske debatteras mest vid fikaborden så är det kanske ändå inte de som är de mest komplicerade att lösa.
Genom att läsa några av de tusentals rättsfall som finns publicerade från 1800-talet och framåt så går det att bilda sig en uppfattning om vad som faktiskt leder till långtgående tvister. Om man exempelvis söker ut rättsfall i InfoTorg/Rättsbanken* som innehåller ordet ”köplagen”, så får man 104 träffar, vilka rangordnat innehåller ungefär följande tvisteområden:
- Definition av fel samt reklamation
- Skadestånd till följd av fel eller produktansvar
- Avtals ogiltighet
- Äganderätts- och riskövergång
- Prisets bestämmande
- Fordran och betalning
- Hävningsrätt
Nu blir det här inte någonheltäckande undersökning, eftersom utsökningen sannolikt missar frågor rörande immaterialrätt, konkurrensrätt, LOU etc. Men det verkar ändå inte som fikabordspratet om leveransomfattningar nått domstolarna, såvida man inte vill klassa dessa som fel i produkt. Men läser man i detalj domarna som handlar om fel så verkar de mer handla om produkters bristfälliga kvalitet än brist i kvantitet.
*InfoTorg/Rättsbanken innehåller rättsfall från 1948 och framåt.