| Blogginlägg

Betalningsvillkor och kredittid

3 minuter

Jag läste just Jon Kihlmans artikel i Affärsvärlden Kloka köpare kräver kort kredittid. Jon säger precis det jag vill säga, dvs att myntet har alltid två sidor och pengar kostar pengar. Det är mest i undantagsfall som leverantörer inte förstår att ett betalningsvillkor har en kostnad.

Fokus ligger överdrivet ofta på fristen för fakturans betalning, däremot verkar folk inte bry sig lika mycket om tidpunkten för fakturans utfärdande. Därför brukar jag alltid framhålla vikten av att se till helheten, dvs förskott, prestationsbetalningar och retention, samt vilka villkor som triggar fakturautfärdande.

I Centraleuropa har fakturafristen 60 dagar blivit så utbredd att många leverantörer kalkylerar med denna i sin standardkalkyl, även om man betalar på svenskt vis med 30 dagar. Ta exempelvis Holland, som åtminstone för några år sen hade 60 dagar i sin dispositiva lagstiftning, ett faktum som sätter sin prägel på handeln.

Bortsett från kostnadsaspekten så finns det en del praktiska aspekter som jag skulle vilja belysa:

Administrativa rutiner för fakturahantering är tidskrävande, i synnerhet vid stora företag. Det kan vara svårt att hinna betala en faktura inom 30 dagar, särskilt när vi rör oss med utländska leverantörer. Låt mig ta ett exempel på ledtider i ett stort företag:

– Postgång, ankomsstämpling : 1 arbetsdag
– Fakturascan : 1 arbetsdag
– Orderprickning, kontering : 1 arbetsdag
– Sakgranskning : 5 arbetsdagar
– Attestering: : 10 arbetsdagar
– Veckovis betalningskörning: 5 arbetsdagar
– Internationell SWIFT-betalning: 4 bankdagar

I det här exemplet fick jag ihop 27 arbetsdagar (motsvarar c:a 40 kalenderdagar). Detta försvåras ytterliggare när vi ska hantera samlingsfakturor som involverar många sakgranskare och attestanter. I semestertider brukar det bli helt ohållbart, till och med 60 dagar kan bli svårt att uppfylla.

Armlängdsrelationer bygger ofta på principen att köparen driver leverantören framför sig med betalningsvillkoret som piska. Köparen håller säljaren svältfödd och portionerar långsamt ut pengar i takt med att prestationer fullgörs. Detta är ett ganska vanligt beteende i byggbranschen och anses av många som det enda sätt att pressa fram prestationer. Står man inför ett köp som kräver den typen av affärsrelation så måste man nog acceptera att tuffa betalningsvillkor kostar pengar.

Läs hela Jons artikel i Affärsvärlden:
Kloka köpare kräver kort kredittid

Närbild på en arm som håller i en penna och som skriver på ett papper.

Hur du väljer avtalslängd – strategi framför slentrian

| Artikel
5 minuter

Hur lång tid ska vi teckna ett avtal på, är en rätt vanlig fråga. Svaret är att det beror på. Avtalslängden är inte bara ett val ”av gammal vana”, utan det är ett strategiskt val som påverkar både relationen med leverantören och din verksamhets flexibilitet. Här ger vi dig några konkreta tankar kring vad det beror på, och en enkel checklista som hjälper dig nästa gång du tecknar ett avtal.

Detaljbild på ett gäng personer som sitter vid ett konferensbord och har möte.

Att avsluta en leverantörsrelation i förtid

| Artikel
5 minuter

Leverantörsrelationer inleds normalt sett med en förhoppning om ett oproblematiskt samarbete under hela avtalstiden. Ofta tänker man sig en längre relation med avtalsförlängningar och en positiv utveckling. Men så blir det inte alltid. Det finns tillfällen då man till och med behöver avsluta en leverantörsrelation i förtid dvs innan avtalstiden löpt till ända.

EFFSO Tools artikel

Ramavtal, avropsavtal

| Artikel
13 minuter

Vad är ett ramavtal? Ramavtal är ett samlingsbegrepp för köpeavtal som bildar ramverk för kommande köp av generisk natur. Ramverket i sig liknar vilket annat köpeavtal som helst, med allmänna och särskilda avtalsvillkor. Det som gör avtalet till ramavtal är de särskilda villkor som reglerar avrop av kommande köp. Det är dessa avropsorder som binder…