Sherry R. Gordons bok med ovanstående namn har legat på min läslista ett tag. Det är inte en bok som jag läser med hunger, utan det blir mer pliktskyldigt läsande. Därför har jag inte orkat läsa den från pärm till pärm utan jag har ryckt ut avsnitt som jag fann intressanta.
Till att börja med resonerar Gordon om vilka nyckeltal som kan användas här hämtar hon exempelvis stöd ur följande undersökning:
Jämför den här statistiken med inköparens topp-tio-KPIer som jag presenterade för en tid sedan. Det finns vissa gemensamma nämnare, men även en del skillnader. Därefter menar Gordon att det finns fyra huvudgrupper av nyckeltal: Kostnad, Tid, Kvalitet och Teknik:
Jämför detta synsätt med
järntriangeln, de har ganska många gemensamma nämnare, men Gordon beaktar även Teknik och Innovation.
Gordons bok fortsätter sedan med korrekthet att beskriva utvärderingsstrategier, insamlingsmetoder, tekniska hjälpmedel, processer och till sist hur detta kan användas för leverantörsutveckling. Resonemangen känns ganska torra och jag tycker det finns för få praktiska exempel. När man kommer till kapitlet om resultatkort (eller poängkort) så blir man riktigt besviken på de torftiga exemplen.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en bra bok för teoretikern, men för inköparen som snabbt vill kunna omsätta kunskaper till praktisk handling så kan den kännas svårtolkad. För min egen del får den stå på tillväxt, tids nog inser jag kanske nyttan.
Pris (inkl. moms):
Adlibris: 499:-