Jag har sedan nåt år en bok som heter Purchasing Transformation, det är en sån där gratisbok som IBX delar ut för att sälja in sig hos diverse kunder. Trots att det handlar om en slags reklam så tycker jag att det finns en del inspirerande innehåll. Exempelvis finns det ett intressant kapitel om inköps-KPI, dvs nyckeltal. Här listas till exempel inköparnas topp tio KPIer, som jag tillåter mig citera:
- Förhandlade kostnadsreduktioner
- Implementerade kostnadsreduktioner
- Procent av totala spenden som styrs av inköp
- Undvikande av kostnader
- Avkastning på inköpsinvesteringar (besparingar/driftskostnader)
- Antal leverantörer som står för 80% av spenden
- Leverantörsprestationer (pris, leveranstid, kvalitet, service)
- Kontraktsuppfyllnad
- Anmodan-, beställnings- eller fakturavolym
- Subjektiv feedback (strukturerad, enkätbaserad)
Senare kommer boken att tala om e-sourcing i form av e-auktioner och då skiner reklamen igenom. E-auktioner höjs till skyarna såsom dundermedicinen som skapar konkurrens på leverantörsmarknaden. Genom att symbolisera traditionell upphandling som en ganska smal tratt och e-auktioner som en ganska grov tratt så menar man att med e-auktioner så kommer man att ha alla leverantörer med sig in i slutförhandlingen. De glömmer bort att inköparens vardag är fylld av oligopol, strukturella problem, lojaliserande säljare, back-door-selling, komplexa specer etc. Allt detta är långt mycket svårare än att få igång lite roande budgivning i slutet av en upphandling. Man ska ju ha helt klart för sig att e-auktioner endast passar för ett fåtal standardvaror.
I övrigt innehåller boken lite spännande inspiration om spendanalys, leverantörsutveckling, ’score cards’ och en bra ordbok.
För det ringa priset tycker jag man kan få mycket inspiration i denna bok, men blunda för snacket om e-sourcing/auktioner.
Läs en del av boken gratis på följande länk:
http://issuu.com/abernhard/docs/ibx_book_preview