Mognadsmodeller är vanliga verktyg för att mäta inköpsverksamhet. Vi mäter organisationens inköpsmognad, medarbetarnas kommersiella mognad eller kanske företagets IT-mognad. Men kan man tillämpa metodiken på en affärsrelation? Nja, för relationer kanske man inte kan tala om mognad på samma sätt. Istället talar man om andra värdeskalor. En vanlig skala är samarbetsorientering – konkurrensorientering, en annan är individualism – kollektivism.
I fjol rapporterade bloggen om Vestedmodellen, som är en metodlära inriktad på att skapa hållbara affärsrelationer. I denna har man utvecklat en metod, där en oberoende tredje part bedömer två affärsparter. Bedömningen går ut på att mäta vilken tillit och anpassning de har mot varandra, för att i förlängningen utveckla relationen.
Genom att ställa frågor som värderas med olika hedoniska skalor bedömer Vestedmetoden vilken tillit parterna hyser till varandra. Resultatet blir en slags gap-kvadradant-analys, som talar om var parterna är lika eller olika varandra.
Läs mer om tillitsmätning på denna länk (öppnas i nytt fönster)
Eller beställ verktyget för USD 2.500:- (c:a 21.000 kr) på denna länk.