I en nyutgiven bok tar Folke Hasselmark oss på en odyssé i ledarskap. Han börjar på Sokrates tid då man använde samma ledarskap för djur, som för slavar – morot och piska. Sedan tar han oss på resa via industrialism till hur man kan leda kreativitet. Hasselmark införlivar begreppet följarskap för att definiera ledarskap. Det vill säga; den som är en skicklig ledare har trogna följare. Ledarens ord blir följarens handling.
– Men vad har det här med mig att göra? Jag sitter ju bara och printar inköpsbeställningar. Jo, idag finns alltfler resurser och medarbetare på ett annat företag – en leverantör. Förädlingskedjan fragmenteras på både tvären och längden. Det blir alltmer komplicerat att utöva ledarskap. För det är just det som en vanlig inköpsorder är. Den är ett stycke kommunikation – ord som leder till andras handlande. Alla former av kommunicerande – avtal, förhandlingar, arbetsmöten – skapar rörelseenergi i förädlingskedjan.
Fastän inköp egentligen är tydligt ledarskap är det svårt att finna en beskrivning på vad som är bra inköpsledarskap. Kan man behandla leverantörer som Sokrates hanterade slavar? Ska man six-sigma leverantörerna? Eller ska man tillämpa Jan Carlzons strategiskt visionära ledarskap? Svaret finns inte i Hasselmarks bok, men den ger konkret inspiration till hur man kan driva framgångsrikt ledarskap i olika miljöer. Det finns nog heller inte någon universell sanning – olika inköpsmiljöer kräver olika ledarskap.
Provläs Folke Hasselmarks bok: Följ mig! på denna länk.
Köp boken för 283 kr hos Adlibris