| Blogginlägg

Att köpa spjutspetsteknologi

När man bläddrar i alla färgbroschyrer som lämnas över på olika möten och mässor möts man ofta av en exposé av uttryck som:

            State of the Art

                                     Cutting edge

                                                           Best of breed

Många gånger är det bara propaganda – vackra ord som ska sälja. Men det finns faktiskt något som heter spjutspetsteknologi, dvs det allra senaste, bästa och mest utvecklade, ibland något som inte ens är färdigutvecklat, inte ens på ritbordet, kanske rentav en dröm.

Spjutspetsteknologi väcker blandade känslor hos inköpare. De som provat rapporterar om förseningar, teknikproblem, budgetöverskridanden etc. Det är lätt att bli riskavert och börja leta broschyrer som säger ”well proven design”, vilket är den andra ytterligheten på skalan. Det är en trygg och bekymmersfri tillvaro, där man inte kan bli kritiserad för sina inköpsbeslut. Men ska rekommendationen vara att undvika spjutspetsteknologin? Nja – det kan ju faktiskt vara så att den här spjutspetsprodukten gör att mitt eget företag får nåt som ingen annan har. Något som gör att vi kan skära marknadsandelar – tälja guld ur våra kostnader och intäkter. Det gäller bara att veta när man ska välja spjutspetsar eller bara följa med strömmen.

Konsten att köpa spjutsetsteknologi kan i sig vara spjutspetsteknik. Det kan behövas särskilda inköpsteam som vet exakt när det passar att köpa spjutspets eller inte, som kan ge beslutsfattare rätt rekommendationer och sedan faktiskt kan hantera genomförandet. Vissa hävdar till och med att spjutspets skulle vara den femte kraljickategorin. En kategori som kombinerar samarbetsinriktat förhållningssätt med tuff kontraktuell hållning för att hantera olika risker. Framgång bygger således på en kombination av rätt urval och rätt införande.

spjutspetsprodukter

Powerpoint med bildmaterial

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.