Inköpsbloggen

En inspirationskälla för professionella inköpare

KPIer i Kraljics matris

För ett par år sen publicerade den här bloggen ett inlägg på temat hur man kan gå till väga för att välja nyckeltal. Det inlägget kanske inte precis innehöll någon djupare analys, men förslaget var att använda Kraljics matris. Därför gjordes också en enkel ansats till detta, tyvärr kunde den inte beläggas vetenskapligt.

Nu har det dykt upp en djupare analys av nyckeltal, vilken tar sikte på att klassificera enligt Kraljic. Det är Mårten Fristedt och Andreas Hansson som i somras lade fram sitt examensarbete på detta tema. Fristedt/Hansson har genom intervjuer och analyser vid några Saab-företag tagit reda på olika nyckeltals egenskaper. De har studerat nyckeltal som härrör direkt ifrån leverantörsrelationer. Nyckeltalen har de klassificerat efter inköpsprocessen, ett resultat/beteende-perspektiv och så förstås Kraljic. Syftet är att ta reda på vilka nyckeltal som passar ihop med Saabs inköpsstrategier.

I korthet ser deras Kraljic-klassificering ut på följande sätt:

KPI i Kraljic

De konstaterar också att nyckeltalen i Kraljics stapelfält (dvs låg-låg) är resultatnyckeltal som dessutom passar som en slags basnyckeltal, applicerbara på samtliga inköpskategorier.

Fristedt och Hanssons examensarbete håller en utomordentligt hög kvalité och är en bra nyckeltalskartläggning. Inte undra på att de kvalificerat sig till doktorandstudier vid Linköpings universitet. Man kan inte annat än att gratulera herrarna!

Läs hela examensarbetet på nedanstående länk:

Key Performance Indicators och Kraljics matris – Verktyg för att realisera inköpsstrategier inom Saab.

 

En kommentar till KPIer i Kraljics matris

  1. Kan inte annat än hålla med. En ambitiös och gedigen genomlysning som har ett konkret värde i ”verkliga livet”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Dela med dig:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email
Skriv ut: Skriv ut:  
  • Ladda ner White paper

  • Verktyg för spendanalys

    Vill Du få kontroll över din inköpsvolym? Behöver Du ett verktyg för spendanalys?
    Spendency