| Blogginlägg

Vägen till strategiskt inköp

Boken med den passande titeln Vägen till strategiskt inköp gavs nyligen ut. Det är en bok som syftar till att lotsa läsaren från ett traditionellt inköp till ett modernt strategiskt. Författaren Catharina Lind menar själv att bokens målgrupp är taktiska inköpare.

Man behöver inte läsa många sidor för att inse att Lind kan den vanweelianska katekesen innan och utan. Den som redan läst van Weele kommer snabbt att känna igen sig. Men det finns skillnader. Van Weele har många sidospår, vilket beror på att han vill skapa en bred kurslitteratur. Lind gör däremot inga omvägar, utan beskriver en rak och framkomlig väg mot en värdeskapande inköpsorganisation. Hon beskriver sin väg som en trappa, vilken har stora likheter med van Weeles S-kurva, men i Linds trappa heter stegen:

  1. Beställarfokus
  2. Prisfokus
  3. Kostnadsfokus
  4. Processfokus
  5. Värdefokus
  6. Kundfokus

Bokens absoluta höjdpunkt är kapitlet Medarbetarna. Här föreslår Lind en analys av medarbetarna som bygger på William Moulton Marstons kvadrantanalys (benämnd DISC-teorin).  Det som gör denna analys intressant är att den skiljer sig från traditionella modeller för att analysera inköpare. De flesta skribenter (inklusive denna blogg) utgår ifrån inköparnas kunskaper och färdigheter. Istället lanserar Lind, med hjälp av Marston, en modell som analyserar olika personligheter och vad de är bra på. Det är en modell som går mycket djupare än de traditionella och den säger en hel del om personligheten som finns långt inne i individen; det där som bara är och inte går att förändra.

Boken är skriven med ett ledigt och lättläst språk, ibland lite vardagligt. Den påkostade layouten och fyrfärgstrycket är en fröjd för ögonen. Det behändiga formatet gör att den får plats ihop med laptopen så att man kan läsa den på tjänsteresan.

Bäst passar boken nog för inköpschefer som vill utveckla sin organisation, men det skadar faktiskt inte om hela organisationen läser den, så att alla har kartan och färdriktningen klar för sig.

Köp boken på Bokus för 522 kronor:
Vägen till strategiskt inköp

Mikrofon

Poddar: Att lyssna är det nya svarta

| Blogginlägg

Det är inte långt kvar till semestern för de flesta, och sommar förknippar många med sommarprat. Vi har kikat på hela listan och ser fram emot att lyssna på Peter Carlsson, vd Northvolt, Karin Bodin, vd Polarbrödsgruppen, och Claudia Olsson, vd Stellar Capacity, m.fl. Men om rastlösheten slår in och inköpshjärnan söker stimulans, varför inte…

Inköpslitteratur-på-EFFSOs-kontor-i-Sundbyberg

På litteraturfronten en hel del nytt

| Blogginlägg

En av fördelarna med att anställa nyexaminerade studenter är att de alldeles nyligen läst ett antal kurser – och rimligen tragglat sig igenom en hel bunt med inköpslitteratur! Senast i raden att börja som managementkonsulter på EFFSO Consulting är Gabriella Hamner och Gustaf Sagent. Eftersom båda läste diverse inköps-, supply chain- och logistikkurser under sina…

EFFSO Tools artikel

Kategoristyrt inköp – Lärdomar från IKEA

| Blogginlägg

I förra veckan kom Sveriges svar på Jonathan O’Briens lära om kategoristyrt inköp – i boken Kategoristyrt inköp delar författaren Magnus Carlsson sina erfarenheter från IKEA. Magnus utgår ifrån en inköpsprocess som skiljer sig från den klassiska; han ser huvudsakligen fem steg: 1. Definiera > 2. Mäta > 3. Analysera > 4. Förbättra > 5….