Öppna böcker är en inköpsstrategi som blivit minst sagt populär, men många har säkert fått erfara att det är svårt att få accept för metoden i leverantörsledet. Den fungerar bäst i kraljicsmatrisens högerfält (strategisk och flaskhals), samt fordrar långsiktiga och förtroendefulla affärsrelationer.
För ett tag sen så publicerade Henrik Agndal, Björn Axelsson och Ulf Nilsson en rapport på detta tema, rubriken är Öppna kalkyler i dagligvarubranschen. Författarna konstaterar just faktumet att denna metod fordrar långsiktiga relationer. Vidare har de studerat implementeringsprocessen, ordagrant citerat har de funnit följande hot mot denna:
- Brist på långsiktigt stöd från företagets ledning – både hos leverantör och köpare
- Brist på utvecklade arbetsprocesser hos köparen
- Misstroende mot köparens intentioner rörande användande av information
- Brist på förtroende rörande köparens förmåga att konstruktivt använda data
- Avsaknad av mekanismer för att hålla köparen till svars för hur utbytt data används
- Avsaknad till enhetlig inställning till öppna kalkyler och närmre samarbeten bland personalen, både hos köpare och säljare
- Krock mellan kortsiktigt, konfliktorienterat beteende i samband med dagligt utbyte (hårda prisförhandlingar) och avsedd långsiktig nytta av gemensamt effektivitetshöjande åtgärder (stödda av öppna kalkyler).
Tänkvärda ord för den som håller på att implementera öppna böcker i en affärsrelation.
Läs hela rapporten på nedanstående länk:
Öppna kalkyler i dagligvarubranschen