Sourcingplanen som nämndes häromveckan mynnar ut i en rad aktiviteter, externa såväl som interna. Det kan röra sig om processförändringar, förhandlingar och inte minst upphandlingar. I denna detaljeringsfas bryter vi ner vår sourcingplan i mer handgripliga aktiviteter och mål. I fallet upphandling är detaljeringsformen den upphandlingstaktiska planen. En del väljer att kalla den upphandlingsstrategin, vilket kan bero på att upphandlingen inte föregåtts av någon tidigare strategisk plan.
Varför behöver vi en upphandlingstaktisk plan? Jo, de flesta ser den som ett avstamp, dvs något som ringar in uppgiften och bidrar till att upphandlingen kan förankras i organisationen. Under upphandlingen sätter den de interna ramarna för upphandlingsarbetet.
Planens omfattning kan variera från en sida till 100 sidor. I de enklaste fallen är den bara en upphandlingstidsplan, men många gånger innehåller den såväl taktiska som strategiska beslut. I bifogad mall sammanfattas de rubriker som är vanligt förekommande i en upphandlingstaktisk plan.
Mall för en upphandlingstaktisk plan