Jag läste just Jon Kihlmans artikel i Affärsvärlden Kloka köpare kräver kort kredittid. Jon säger precis det jag vill säga, dvs att myntet har alltid två sidor och pengar kostar pengar. Det är mest i undantagsfall som leverantörer inte förstår att ett betalningsvillkor har en kostnad.
Fokus ligger överdrivet ofta på fristen för fakturans betalning, däremot verkar folk inte bry sig lika mycket om tidpunkten för fakturans utfärdande. Därför brukar jag alltid framhålla vikten av att se till helheten, dvs förskott, prestationsbetalningar och retention, samt vilka villkor som triggar fakturautfärdande.
I Centraleuropa har fakturafristen 60 dagar blivit så utbredd att många leverantörer kalkylerar med denna i sin standardkalkyl, även om man betalar på svenskt vis med 30 dagar. Ta exempelvis Holland, som åtminstone för några år sen hade 60 dagar i sin dispositiva lagstiftning, ett faktum som sätter sin prägel på handeln.
Bortsett från kostnadsaspekten så finns det en del praktiska aspekter som jag skulle vilja belysa:
Administrativa rutiner för fakturahantering är tidskrävande, i synnerhet vid stora företag. Det kan vara svårt att hinna betala en faktura inom 30 dagar, särskilt när vi rör oss med utländska leverantörer. Låt mig ta ett exempel på ledtider i ett stort företag:
– Postgång, ankomsstämpling : 1 arbetsdag
– Fakturascan : 1 arbetsdag
– Orderprickning, kontering : 1 arbetsdag
– Sakgranskning : 5 arbetsdagar
– Attestering: : 10 arbetsdagar
– Veckovis betalningskörning: 5 arbetsdagar
– Internationell SWIFT-betalning: 4 bankdagar
I det här exemplet fick jag ihop 27 arbetsdagar (motsvarar c:a 40 kalenderdagar). Detta försvåras ytterliggare när vi ska hantera samlingsfakturor som involverar många sakgranskare och attestanter. I semestertider brukar det bli helt ohållbart, till och med 60 dagar kan bli svårt att uppfylla.
Armlängdsrelationer bygger ofta på principen att köparen driver leverantören framför sig med betalningsvillkoret som piska. Köparen håller säljaren svältfödd och portionerar långsamt ut pengar i takt med att prestationer fullgörs. Detta är ett ganska vanligt beteende i byggbranschen och anses av många som det enda sätt att pressa fram prestationer. Står man inför ett köp som kräver den typen av affärsrelation så måste man nog acceptera att tuffa betalningsvillkor kostar pengar.
Läs hela Jons artikel i Affärsvärlden:
Kloka köpare kräver kort kredittid