Inköpsbloggen

En inspirationskälla för professionella inköpare

Affärsunikt kontrakt eller standardavtal

Det finns många skolor kring utformning av skriftliga avtal. En dimension som ofta diskuteras är huruvida man ska skapa ett affärsunikt, enhetligt och väl genomarbetat kontrakt eller välja den enkla vägen med ett standardavtal. Det är tveklöst så att genomarbetade kontrakt är bäst ur ett tolkningsperspektiv, dvs det blir enklare att förstå parternas avsikter. Standardavtalens styrka ligger i att tiden för avtalsskrivning blir betydligt snabbare. Vilken väg ska man välja?

I en organisation hade man en regel att avtal över en miljon skulle utformas som genomarbetade kontrakt, avtal därunder fick hanteras med standardavtal. Detta kanske är en bra början, men är verkligheten så enkel att man bara kan klassificera svårighetsgrad och risker efter avtalets monetära värde. Arjan van Weele har i sin bok Purchasing and Supply Management klassificerat upphandlingsteam efter produktkomplexitet och  kommersiell påverkan. Denna klassificering skulle kunna utgöra en modell för att avgöra hur avtalet ska utformas:

En utbredd hybridlösning bygger på ett affärsunikt kontrakt som byggs upp runt ett standardavtal. I kontraktet regleras tillägg och avsteg till standardavtalet. Detta fungerar med varierande resultat. Det som ofta ses är att företagsspecifika kontraktsmallar bygger på terminologi med en viss innebörd när dessa sen kombineras med ett standardavtal hämtat utifrån så dyker andra termer och innebörder upp. Detta resulterar lätt till att det skapas oklarheter och motsägelser, vilket försvårar senare tolkning. Dessutom är många branschavtal av undermålig kvalitet (läs exempelvis NL 09).

En vanlig modell bygger på att identifiera ett mindre antal, för avtalen, gemensamma nämnare. På detta sätt skapas några ganska korta, men relativt allmängiltiga standardavtal. Standardavtalen får en terminologi som harmoniserar med företagets övriga kontraktsmallar. Standardavtalen brukar bli på en eller två A4-sidor, exempelvis kan följande punkter finnas med:

  • Betalningsvillkor
  • Dröjsmålsräntor
  • Reklamationsfrister avseende fel
  • Allmänna skadeståndsbestämmelser
  • Tvistelösning

Runt detta ganska korta och företagsspecifika standardavtal byggs sedan kontrakt som fångar de mer komplexa frågeställningarna som rör den unika affären.

Länkar om standardavtal:

 

Powerpoint: Affärsunikt kontrakt eller standardavtal

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Läs mer om avtal


Dela med dig:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email
Skriv ut: Skriv ut:  
  • Ladda ner White paper

  • Verktyg för spendanalys

    Vill Du få kontroll över din inköpsvolym? Behöver Du ett verktyg för spendanalys?
    Spendency