| Blogginlägg

Att välja nyckeltal

Hur ska vi välja de mest passande nyckeltalen för våra inköpskategorier? Vi kan göra det enkelt för oss och ’ad hoc’ plocka ur de tio-i-topp-listor som florerar på nätet eller litteratur, men ofta hamnar vi bara på de gamla klassikerna om kostnader och rättidighet. Frågan är om vi kan gå mer metodiskt tillväga.

Till att börja med så finns det någon form av naturlig process för arbetet med nyckeltal. Denna process kanske är integrerad i andra inköpsprocesser inte en isolerad företeelse, men någonstans kommer vi att finna byggstenarna. Jag menar att den bör innehålla ungefär följande element:

Som ni ser så finner jag en nära koppling till strategier, dels företagets övergripande affärsstrategier och dels inköpsstrategierna. Svaret på vilka nyckeltal vi ska välja finner vi med andra ord i strategierna. Vad gäller inköpsstrategierna gå vi ofta tillbaka till någon form av portföljanalys som ger oss ett ungefärligt svar om vilka strategier vi bör välja. Därför menar jag att man kan klassificera nyckeltalen utifrån Kraljics portföljanalys. Jag har gjort en ansats nedan till att rita in nyckeltal i Kraljics matris:

Märk dock att jag inte funnit stöd i akademisk litteratur för det här sättet att klassificera nyckeltal. Jag vill därför att ni ser det som en ansats som i hög grad tål att kritiseras.

Det går säkert att finna att vissa nyckeltal kan fungera mer generellt än anvisat ovan. Den som ska välja generella nyckeltal för samtliga inköpskategorier bör förstås analysera var i matrisen de största volymerna finns. Utöver de generella nyckeltalen bör man förstås välja individuella nyckeltal anpassade för respektive inköpskategori.

Lämna gärna förslag på fler nyckeltal eller synpunkter på hur de kan klassificeras.

Powerpoint:
Nyckeltalsframtagning

EFFSO Tools artikel

Prismodeller

| Artikel

Priset för en produkt bestäms av faktorerna produktkostnader, kundvärde, marknadsvärde och prismodell. Produktkostnaderna är de kostnader som leverantören har för att utveckla, tillverka och sälja produkten. Kundvärdet är det värde produkten har hos kunden, exempelvis genom kostnadsbesparingar eller värdet i nästa försäljningsled. Marknadsvärdet är det värde produkten har på marknaden och beror på tillgång och…

EFFSO Tools artikel

Nyckeltal, mätetal, KPI

| Artikel

För en effektiv styrning av egen såväl som leverantörers produktion är det viktigt att mäta olika parametrar. Vi kallar mätvärdena för antingen nyckeltal, mätetal, prestationsmått eller KPI (Key Performance Indicator som en del benämner kritiska prestationsindikatorer). På engelska använder man även termen performance metrics. Mätning kan ske i olika delar av den egna eller leverantörens…

EFFSO Tools artikel

Styrkort + Instrumentbräda = Styrbräda

| Blogginlägg

Styrkort är ett begrepp som uppfanns vid Harvard. Kortet syftar till att förmedla företagets verksamhetsstrategier, dvs. att medvetandegöra medarbetarna. Genom styrkortet identifierar man de nyckeltal som man vill styra organisationen mot. Kortet visar strategiska mätetal. I praktiken är det antingen en powerpointbild eller en visualisering på intranätet. Och vi finner nyckeltal som spend, besparingar eller…