Nästan dagligen slänger vi oss med ordet ”sourcing”, men jag tror inta alla är helt säkra på dess definition. I min sinnevärld är innebörden ”extern anskaffning” eller ”anskaffning genom köp”, men helt säker har jag inte varit, därför har jag studerat litteraturen. Tyvärr tar många författare för givet att man förstår innebörden, därför är det få som lämnar en förklaring. Jag hittade dock ett par. Arjan van Weele skriver:
”En term som ökar i popularitet vid köp av varor är sourcing. Denna aktivitet avser utveckling av den mest lämpliga leverantörsstrategin för en särskild varugrupp eller produktkategori. ”
Den amerikanska organisationen för offentliga upphandlare NASPO skriver i en av sina skrifter:
”Sourcing är den samarbetsinriktade och strukturerade process som innebär kritisk analys av organisationens spend för att därefter använda den för affärsbeslut om anskaffning av varor och tjänster mer effektivt och med större verkan.”
På nätet finner man exempelvis Wikipedia som skriver:
”Sourcing avser ett antal metoder för anskaffning inriktade på sökande, utvärdering och engagerande av leverantörer för varor och tjänster.”
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag har nog rätt vad gäller att det handlar om extern anskaffning genom köp, men jag skulle vilja vidga betydelsen till en mer strategisk dimension. Låt mig föreslå en definition på svenska:
Sourcing betyder anskaffning av varor och tjänster genom köp. Anskaffning som sker genom effektiva och värdeskapande inköpsstrategier, samt implementering av dessa strategier.