| Blogginlägg

Inköpscykeln – Inköpsprocessernas process?

Jag går i ständiga funderingar kring inköpsprocesser. Det finns ju tusen småprocesser för leverantörsbedömningar, upphandlingar etc, etc. Det är ibland svårt att ha ett helikopterperspektiv över alla inköpsprocesser. Nu hittade jag en modell som heter inköpscykeln (eller inköpslivscykeln). Den beskrivs i litteraturen av bl.a. Farmer:

Inköpscykeln

Inköpscykeln

Inköpscykeln utgår ifrån ett anskaffningsperspektiv, dvs att inköp faktiskt bara är en del av att anskaffa varor och tjänster. Cykeln beskriver anskaffningen från vagga till grav. Ur respektive delsteg kan man sen utveckla sina underprocesser för upphandlingar, betalningar etc. Cykeln tenderar dock endast att nämna arbetsmoment hemmahörande i taktiskt och operativt inköp.

Men frågan är om denna cykel verkligen fångar upp allt? Själv tycker jag att den strategiska dimensionen saknas. Var kommer övergripande styrprocesser in? Var ligger kategoristyrningen? Hur ska man arbeta med kompetensutveckling? För att nämna några öppna frågeställningar. Nja, jag tror tyvärr inte inköpscykeln är någon inköpsprocessernas process. Återstår bara att söka vidare.

Källmaterial: Inköpsprocesser

Fokusera på indirekt material för att ta hem besparingar

| Blogginlägg

En modern inköpsfunktion jobbar konstant med att proaktivt identifiera besparingspotential och effektiviseringar inom sin leverantörsbas. Något som såklart är än mer viktigt i en lågkonjunktur. När ekonomin vänder neråt är en av de mest effektiva strategierna att öka fokus på inköp av indirekt material. Indirekt material utgör ofta en stor del av inköpsvolymen för många…

Affärskvinna diskuterar på ett möte

Tail spend: Kostnaden för en stor leverantörsbas blir större och större

| Blogginlägg

En vanlig riktlinje för inköpsavdelningar är att det är viktigt att konsolidera sin spend till ett färre antal leverantörer. Inköp samlar volymer hos färre leverantörer för att få bättre priser och mer effektiva processer, vilket i sin tur sparar organisationen pengar. Trots detta är det inte ovanligt att det smyger sig in några leverantörer som…

EFFSO Tools artikel

Skapa kategorispecifika strategier

| Artikel

Värdet av att arbeta strukturerat med inköpsorienterade kategoristrategier har dokumenterats av många författare och med dessa som ledljus har de flesta inköpsfunktioner ambitionerna att arbeta strategiskt. Trots det saknar många inköpsfunktioner genomtänkta och förankrade strategier för sina kategorier. På EFFSO har vi identifierat tre nyckelområden som gör det lättare att ta fram värdeskapande kategoristrategier. Det…