Jag går i ständiga funderingar kring inköpsprocesser. Det finns ju tusen småprocesser för leverantörsbedömningar, upphandlingar etc, etc. Det är ibland svårt att ha ett helikopterperspektiv över alla inköpsprocesser. Nu hittade jag en modell som heter inköpscykeln (eller inköpslivscykeln). Den beskrivs i litteraturen av bl.a. Farmer:
Inköpscykeln
Inköpscykeln utgår ifrån ett anskaffningsperspektiv, dvs att inköp faktiskt bara är en del av att anskaffa varor och tjänster. Cykeln beskriver anskaffningen från vagga till grav. Ur respektive delsteg kan man sen utveckla sina underprocesser för upphandlingar, betalningar etc. Cykeln tenderar dock endast att nämna arbetsmoment hemmahörande i taktiskt och operativt inköp.
Men frågan är om denna cykel verkligen fångar upp allt? Själv tycker jag att den strategiska dimensionen saknas. Var kommer övergripande styrprocesser in? Var ligger kategoristyrningen? Hur ska man arbeta med kompetensutveckling? För att nämna några öppna frågeställningar. Nja, jag tror tyvärr inte inköpscykeln är någon inköpsprocessernas process. Återstår bara att söka vidare.
Källmaterial: Inköpsprocesser