Den så kallade spendsvansen är en allmän inköpskategori som ofta drar till sig mer uppmärksamhet än vad den egentligen skulle förtjäna. Men det är här som nya inköpskategorier faktiskt uppstår. Det börjar med ett köp som blir en tändande gnista; den ökar till en flamma och rätt var det är så står elden i fulla lågor. Fokus är alltså berättigat.
Ute i spendsvansen finns ofta alla möjliga diffusa affärsupplägg, vaga affärsrelationer etc. En leverantör som ibland dyker upp är den så kallade fixar-frasse. Ofta är det en enmansfirma som gör allt möjligt. Den är otroligt flexibel, kundfokuserad och helt all-round. Man blir imponerad av vad man kan få utfört utan att det kostar en förmögenhet. Det är just den här typen av firmor man kan behöva om man bedriver småskalig verksamhet på många orter, eller då man har en udda filial någonstans i periferin. Fixar-frasse ordnar fastighetsskötsel, datorer, taxi, biljetter, mat… you name it.
Det finns bara ett problem: fixar-frasse kan vara alltför bra. Rätt som det är så tar fixar-frasse sig in på ett affärskritiskt område, eller så börjar uppdraget växa till något mycket större än vad en enmansfirma klarar av. Mer än en inköpare har vittnat om det här problemet. Fixar-frasse har inte förstått åtagandets vidd, dvs att det behövs både kapital och fler medarbetare. Visst, kan man skylla på fixar-frasse, men inköparen sitter ändå kvar med svarte-petter. Ett annat problem som en del råkat ut för är att fixar-frasse själv har avlidit. Med i graven gick unika recept, konstruktioner eller lösenord för att komma åt affärskritisk programvara.
Det här problemet kan vara synnerligen svårt att komma åt. Ofta är det ju sanktionerat att det finns några fixar-frasse ute i spendsvansen. Alla har att vinna på det. Problemet är att skilja agnarna från vetet, och att göra det i tid. Ett presumtivt problem kan ligga dolt i decennier innan det kommer upp till ytan – då är det oftast för sent att göra något. Detta gör att man faktiskt måste genomlysa spendsvansen med jämna mellanrum. Vilka fixar-frasse är kritiska respektive okritiska. Särskilt bör man se upp när frasse får fotfäste i kategorier som relaterar till produktutveckling, direkt material, direkta tjänster eller någon annan kärnverksamhet.
Fundera på om du har några fixar-frasse i din leverantörsbas!.