Ett mycket lättläst alster för den som vill förstå bakgrund, teori och syften med nyckeltal. Den är inte speciellt inriktad mot inköpare, men dess allmänekonomiska prägel gör den ändå användbar. Författarna beskriver olika typer av nyckeltal, hur de kan fastställas och användas. Man talar också mycket om kommunikation och presentation av nyckeltal och mätresultat. Den har många förslag till diagram och presentationer, däremot finns det inte så många konkreta förslag till praktiska arbetsverktyg.
Bästa kapitel är nog ”Nyckeltal för strategi”. I detta kapitel tar författarna upp nyckeltal i relation till ett antal strategier: Aktörsbaserad strategi, pentrationsstrategi, marknadsutveckling, produktutveckling, diversifiering, konkurrensstrategi och resursbaserad strategi.
Boken kan inte klassas som akademisk, vilket bland annat syns i att det finns få litteraturhänvisningar. Men man förstår ju precis vad de menar när de nämner Porter, Ansoff, DuPont eller Kaplan Norton. Men jag kan se en fördel med att den inte är så akademisk och det är att den blir lättare att ta till sig.
Lämplig bok att sprida på en inköpsavdelning där man håller på att inleda ett arbete med nyckeltalsdefinition och nyckeltalsmätning. Varför inte som julklapp till alla inköpare!
Köp Boken om nyckeltal (190 sidor) på Adlibris för 269 riksdaler inklusive moms.
Boken om nyckeltal